Plantastisk

Foto: Thinkstock
MAT & DRYCK

Äggplantan, som är ett annat namn för aubergine, tillhör familjen potatisväxter trots att den växer på höga rankor precis som tomater.

Den är mest känd för att vara en vanlig ingrediens i maträtter från Mellanöstern och Medelhavsländerna, och det är oftast från just Sydeuropa som vi importerar den, även om det går att få tag på svenskodlade i augusti och september.

Normalt är det den mörkvioletta varianten med glansigt skal som vi kan stoppa ner i kundvagnen, men de kan vara allt från vita till gröna. Oavsett färg är det en kalorifattig kompis i köket. Däremot suger fruktköttet, som är vitt och poröst, åt sig mycket fett, till exempel om du steker den i olja. På något sätt bör den dock tillagas – det är en av få grönsaker som inte är god att äta rå.

Näringsmässigt är den en väldigt bra källa till fibrer, vitamin B1 samt koppar, men den innehåller också mycket mangan, vitamin B6, B3, kalium, folsyra och K-vitamin. Bäst förvarar du den i en temperatur på tio grader eftersom den är känslig för både kyla och värme.

FAKTA

Tips!

Byt ut lasagneplattorna mot tunna aubergineskivor för en mer näringstät middag.

Anfaller: Högt kolesterol.

Forskning har visat att de med högt kolesterol ofta har brist på kalium, något det finns mycket av i aubergine. Samtidigt innehåller den väldigt lite natrium som är mindre bra för kolesterolet. Dubbla tummar upp!

Hemligt vapen: Bekämpar diabetes.

Den här lila grönsaken är inte bara fiberrik, fettsnål och har ett lågt GI-värde, studier har också visat att den kan hjälpa till att kontrollera glukosabsorptionen, vilket är bra för alla med typ 2-diabetes.

Superkraft: Gör dig skärpt.

Aubergine innehåller mycket fytonäringsämnen (de sitter i skalet!) som skyddar hjärnans cellmembran från att attackeras av fria radikaler. Dessutom hjälper B-vitaminet oss att bli mer skärpta och förebygga stress.

Jonna Karvonen