Knäck nöten!

Foto: Thinkstock
MAT & DRYCK

Valnötsträdet växer vilt från Balkanhalvön till Himalaya. Valnötsträ är ett exklusivt material som ofta används för lyxigt möbelbygge.

Men trädets frukter är minst lika lyxiga, både smakmässigt och ur näringssynpunkt.

Valnötsfrukten, alltså det som vi kallar för valnöt men som faktiskt inte är en nöt i rent botanisk bemärkelse, kan ätas färsk men även torkad. Den skrynkliga valnöten innehåller upp- emot 60 procent fett och är mycket rik på nyttiga fleromättade fetter, särskilt den hälsosamma fettsyran omega 3.

Valnöten är dessutom proteinrik, den innehåller närmare 15 procent protein. På grund av sitt fettinnehåll är valnötter relativt kaloririka. Men för den som snabbt vill få i sig energi är en näve valnötter, gärna i kombination med en frukt, ett fint mellanmål – helt utan konstiga tillsatser.

Källor: Ne.se, Walnuts.org

FAKTA

Tips!

Rosta valnötterna i en torr panna! Gott i yoghurt, sallad eller mixade i en smoothie.

Supermaten

Superkrafter: Skyddar hjärtat.

Långtidsstudier har visat att person­er som ofta äter valnötter tycks ha ett bättre skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. De nyttiga fett­erna i valnötterna påverk­ar kroppen positivt.

Anfaller: Inflammation.

Än vet vetenskapen väldigt lite om varför – men det verkar som om valnöten är sammansatt på ett sådant sätt att den har antiinflammatoriska effekter.

Hemligt vapen: Bromsar sjukdom.

Valnötter innehåller polyfenoler, ett slags antioxidanter. När de går igenom vårt matsmältningssystem kan de omvandlas till substanser som i vetenskapliga

studier har visat sig ha en bromsande effekt på vissa cancerformer.

Mia Sahl