Smörj kråset!

MAT & DRYCK

Den gamla hederliga olivoljan i all ära, men räds inte de spännande nyheterna i butikshyllan!

Kokosolja

Vad är grejen? Den nya stapelvaran för många innehåller antioxidanter och har antibakteriella egenskaper. Har även mycket av det mättade fettet MCT (medium chain triglycerider) som kroppen kan förbränna mycket snabbare än andra fetter. Välj helst en kallpressad sort så att de goda hälso­egenskaperna finns kvar.

Hur smakar den? Finns som smakfri eller med en svag kokossmak.

Vad ska du med den till? Använd som stekolja eller i bakning och smoothies. Eller ät en tesked bara så där! Funkar även som hår­inpackning, tandkräm, att ta bort smink och smörja in kroppen med.

Valnötsolja

Vad är grejen? Innehåller bra fetter, såsom omega 3. Valnötsoljan skiljer sig från fiskoljan genom att innehålla kortkedjade alfalinolensyror som sägs kunna öka förbränningen. Studier har också visat att valnötsolja kan hjälpa mot stress och för högt blodtryck, vilket skyddar hjärtat.

Hur smakar den? Har en ganska karakteristisk smak av valnötter, spec­iellt om oljan är oraffin­erad och kallpressad.

Vad ska du med den till? Använd som kall olja på sallader, pasta och grönsaker. Den här oljan mår inte bra av att hettas upp.

Avokadoolja

Vad är grejen? Precis som olivoljan innehåller avokadoolja enkelomättade fetter som hjälper till att skydda din hud inifrån genom att bekämpa fria radikaler. Den är även rik på E-vitamin, en kraftfull antioxidant. Sägs vara bra för bland annat hjärtat!

Hur smakar den? Har en mild och friskt nötig smak.

Vad ska du med den till? Använd till sallader och matlagning eller som hud- och ansiktsolja. Passar bra för torr och känslig hud, men är dock bäst att använda på kvällen då det tar ett tag för den att absorberas i huden.

Hampaolja

Vad är grejen? Det prot­einladdade hampafröet känner du säkert till vid det här laget. Dess kus­in, hampaoljan, är full av nyttigheter den med. Framförallt innehåller den essentiella fettsyror (och alla essentiella aminosyror!) som kropp­en inte kan producera själv. Dem mår både hjärnan, hjärtat, lederna och huden och håret bra av. Om du inte vill äta fiskolja som omega 3-tillskott är en eller två matskedar hampaolja om dagen ett utmärkt alternativ.

Hur smakar den? Lite nötaktigt och bittert.

Vad ska du med den till? Ringla över salladen eller använd i dressingar. Du kan även smörja in huden med den. Den passar speciellt bra för dig med känslig hy då oljan är väldigt mild.

FAKTA

Psst!

Har du hört talas om oil pulling? Det är en ur- gammal ayurvedisk metod som har blivit mer och mer populär. Den går ut på att du gurglar olja i munnen i ungefär 20 minuter (många använder kokosolja) och det sägs främja munhälsan och till och med ge dig vitare tänder.

Jonna Karvonen