Solklart, eller?

- Wellness avlivar myter om solning

Foto: PantherMedia
HÄLSA

Man kan sola extra länge med solskyddskräm och att sola solarium är toppen innan semestern. Eller? Wellness avlivar de vanligaste myterna om sol. 

”Det är säkrare att sola i solarium än  i riktiga solen eftersom det är en kontrollerad dos av UV-strålar i solariet”

Falskt! De som regelbundet solar i solarium löper högre risk att drabbas av hudcancer än de som aldrig gör det. Dosen av UV-strålning från solariet är hög, till och med ibland så mycket som 12 gånger högre än den årliga dos UVA vi får från solen.

”En grundbränna skyddar huden från solskador”

Falskt! Det finns ingenting som heter ”säker” eller ”skyddande” bränna. All solbränna är tecken på hudskador. Solbränna är hudens försök att reparera solskador och förhindra ytterligare skador, men kan i stället leda till gendefekter som i sin tur kan leda till cancer.

”Solen är den bästa källan för D-vitamin”

Nja… Våra kroppar producerar vitamin D när de träffas av solens UVB-strålar. Men det räcker med fem minuter för att produktion­en av D-vitamin ska ha nått sitt max. Experterna är oense om solens betydelse för produktionen av D-vitamin uppväger riskerna för solskador, som till exempel cancer. Det säkraste sättet att få D-vitamin är genom kost och kosttillskott, säger i alla fall The Skin Cancer Foundation.

”Alla solkrämer är lika bra”

Falskt! Nej, faktiskt inte. Håll koll på tester som görs av till exempel Testfakta och Råd och Rön.

”Alla solkrämer blockerar både UVA och UVB”

Falskt! Nej, det gör de inte. Du måste skaffa en solkräm med så kallat brett spektrum, som klarar av såväl UVB som UVA, till exempel Vichys och La Roche-Posays produkter.

”Spf 50 gör mig helt säker i solen”

Falskt! En solkräms spf indikerar att den skyddar mot UVB-strålar men du behöver skydd mot såväl UVB som UVA. För ett effektivt skydd, använd en solkräm som skyddar mot båda typerna. Spf 50 innebär inte heller att du kan vara i solen hur länge som helst, bara att huden är lite mer skyddad än om du har spf 20.

”Fönster skyddar mot UV-strålar”

Falskt! Glas blockerar det mesta av UVB-strålarna men UVA kan ta sig igenom och du kan alltså bränna dig även om du sitter innanför ett fönster.

”En del av ingredienserna i solkrämerna kan orsaka cancer så man ska vara försiktig med att använda dem”

Falskt! Det finns inget som säger att de skulle orsaka cancer, tvärtom har flera studier visat att de är säkra och effektiva och ger ett bra skydd mot solen.

”Dubbla solskyddsfaktorn  dubblar också skyddet”

Falskt! Ett solskydd på spf 30 ger bara aningens mer skydd än en spf 15. En spf 15 filtrerar bort 93 procent av UVB-strålarna och spf 30 97 procent, jämfört med spf 50 som tar 98 procent. Visserligen har du bättre skydd om du har en högre spf men det är också viktigt att applicera tillräckligt mycket och inte snåla med krämen. Smörj rikligt! Gärna i tjocka lager där huden är extra känslig.

”Du kan inte bränna dig när det är molnigt”

Falskt! Bara för att du inte kan se din skugga betyder det inte att du är säker från solens skadliga strålar. Tro det eller ej, men upp till 80 procent av UV-strålarna kan tränga igenom moln och dimma.

”Mörkhyade kan inte få hudcancer”

Falskt! Mörkhyade löper lägre risk att utveckla hudcancer jämfört med ljushyade, men dödligheten är högre. En väldigt farlig och snabbt ökande hudcancer som kallas lentiginous melanom är mer vanlig bland mörkhyade och kan uppstå som en tillväxt i slemhinnor, under naglarna, eller på handflatorna och fotsulorna. Även mörkhyade bör alltså skydda sig mot solen.

”Läppstift och lipgloss skyddar mot UV-skador”

Nja… Bara om de innehåller spf. Om de inte gör det kan de i stället förvärra skadorna precis som de sololjor som finns på marknaden som ska göra huden brunare snabbare. Du steker dina läppar, med andra ord.

”Du kan inte bränna dig genom kläderna”

Falskt! De flesta klädesplagg ger ett skydd på cirka spf 8, ungefär hälften så mycket om det blir blött. Lätta, ljusa bomullsplagg släpper in mer solstrålar än mörka, mer tätvävda. Satsa gärna på plagg med inbyggt solskydd, särskilt till barn, men tänk på att skyddet minskar för varje tvätt.

Kräma på!

Smörj solskydd i tjocka lager där huden är extra känslig.