Bättre hy med rätt kost!

10 fräscha råvaror som ger dig vacker hy

1 av 10 | Foto: Colourbox
Bär Jordgubbar, blåbär och hallon innehåller mycket C-vitamin, en antioxidant som skyddar mot solens UVB-strålar. Håller också huden spänstig eftersom den hjälper kroppen att producera kollagen. Andra bra källor till C-vitamin är bland annat citrusfrukter, kiwi, broccoli och nypon.
HÄLSA

Länge har experterna hävdat att kosten inte påverkar hudens hälsa, men ny forskning pekar på motsatsen. Så här kan du äta dig till mer lyster.

I jakten på felfri hy är det lätt att spendera tusentals kronor på produkter som utlovar fantastiska resultat, men många har börjat inse att det inte bara handlar om vad du smörjer in dig med utan också till stor del om vad du äter. En av dem är Cameron Diaz, något hon skriver om i sin nya bok “The Body Book”. Hon led själv av akne i flera år som hon försökte dölja med massor av smink och bota med diverse mediciner, men det var inte förrän hon ersatte skräpmaten med mer hälsosamma vanor som hon såg skillnad. Det är inte konstigt, menar Wellness-bloggaren Filippa Salomonsson som också är utbildad holistisk hälsocoach.

– Kroppen påverkas av allt bra och dåligt som vi äter och man märker oftast av effekterna på huden först för att det är ett synligt organ, jämfört med till exempel levern och njuren, säger hon.

Snabba kolhydrater är boven

Trots att många upplever skillnad på huden beroende på vad de äter så hävdar läkare ofta att kosten inte spelar någon roll. På sistone har det dock kommit forskning som stödjer tanken på sambandet. Bland annat har man studerat kosten hos 1200 invånare på en ö nära Papua Nya Guinea och 115 jägare-samlare i Paraguay (folk som endast lever på mat som de har hittat eller dödat i naturen) som inte kunde uppvisa ett enda spår av akne. Vad de åt? Nästan bara protein, frukt och grönsaker, menar den huvudsakliga studieförfattaren Loren Cordain, professor i hälso- och motionsvetenskap på Colorado State University. Det som saknades var alltså det vi moderna människor älskar: Snabba kolhydrater, som vitt bröd, pasta och sötsaker, något som skjuter våra insulinnivåer i höjden och ett fenomen som forskarna tror kan vara orsaken bakom inflammerad hud.

Sugen på att testa teorin? I bildspelet ovan hittar du några råvaror som är extra bra att ladda tallriken med.

Ansiktsbehandling på tallriken

En varierad kost med nyttiga proteiner och fetter – plus mycket frukt och grönt – är en helt receptfri kur som kan ge ökad lyster, mindre rynkor och färre utslag. Här är ett exempel på hur en hudnyttig matdag kan se ut.

Frukost: Chiapudding med mandelmjölk och färska bär + en kopp varmt citronvatten.

Mellis: Fullkornsbröd med mosad avokado.

Lunch: En omelett med massor av grönsaker + en tomatsallad.

Mellis: Färskpressad juice gjord på gurka, morötter, selleri, grönkål och ananas + en liten näve nötter.

Middag: Lax med rostade rotfrukter och en grönsallad.