Svulla inte hela påskhelgen

Nyttiga godisalternativ – enligt succédieterna

Foto: Ulf Höjer
HÄLSA

Det är dags för årets stora frosserihelg.

1000 extra kalorier stoppar vi i oss varje dag under ­påsken.

Men det finns nyttigare godis­alternativ till kalori­bomberna.

Påsken är en högtid med fokus på mat och godis. Vi äter. Knäpper upp byxorna. Och äter lite till.

Vi tar för oss av middagsbufféer och delar ut söt­saker i påskägg till ­höger och vänster.

– Svulla inte hela påsk­helgen, välj ut en eller två dagar då du ­njuter av det du gillar. Sen är det stopp, ­säger Anna Ottosson, ­dietist och ­före detta vice ordförande i ­Dietisternas Riksförbund.

Påskhelgen är extra förrädisk ­eftersom vi firar påsk i dagarna fem, både hemma och hos vänner och bekanta.

Det kräver disciplin om du ska tacka ja till godsakerna utan att gå upp i vikt.

– Byt fokus från att umgås med vännerna kring måltider till att träffas och prata under en eftermiddagspromenad i vårsolen. Rör på dig lite extra både ­innan, under och efter påsken så tar du dig ­genom påsken utan att byxorna blir tajta, ­säger hon.

Här är godsaker för dig som ­både vill njuta av ­påskens ­smaker – och hålla koll på midjemåttet. Påsk­godis, enligt några av de mest ­populära dieterna.

Monica Karlstein