3 övningar du kan göra vid poolen

HÄLSA

Blir du rastlös i solstolen? Ta en paus från slappandet. Här är ett kort styrkepass – perfekt i semestertider!

Har du kämpat hårt med formen ­inför sommaren är du väl värd dina lata dagar. Men försök att inte tappa träningen helt och hållet. Ett kort expresspass kan vara allt som behövs för att du ska slippa börja om från början, både med träningen och motivationen.

De här tre övningarna för mage, rygg, ben och rumpa passar perfekt att göra när

du har en stund över – på stranden när barnen badar, i parken innan du öppnar boken eller på altanen i väntan på grillen.

Tio minuter är allt som behövs. En stark kropp är inte bara funktionellt, det är ju snyggt också!  

PS. Klicka på bilderna för att zooma in.

1. Utfall från stol

Gört: Stå med fötterna höftbrett med tårna pekandes framåt. Lägg upp den bakre foten på en stol eller bänk. Håll ryggen rak och böj det främre knät. Sjunk ner tills benet är parallellt med golvet. Tryck upp benet till start igen. Upprepa 10–15 gånger på vardera ben.

Här ska det ta: Rumpa, lår, vader, bål.

Tips: Vingligt? Spänn magen och fäst blicken på en punkt framför dig.

2. Sidoplanka med arm mot knä

Gört: Ligg på ena sidan av kroppen. Lyft upp höften så att du vilar på vänster hand och höger fot. Sträck ut höger arm långt ovanför huvudet. Böj vänster ben och lyft det mot höfthöjd, möt knät med höger armbåge. Sträck tillbaka ben och arm till utgångsläget igen och upprepa 10–15 gånger på varje sida.

Här ska det ta: Mage, bål och stabilitet.

Tips: Lättare variant – stå still i sidoplankan.

3. Rygglyft

Gört: Ligg på en bänk eller solstol med överkroppen utanför. Sjunk ner med överkroppen några centimeter. Spänn bålen och rulla upp ryggen. Håll kvar i två sekunder. Fäll ner ryggen till start igen. Upprepa 10–15 gånger.

Här ska det ta: Bål och rygg.

Tips: Lägg till en liten vridning av överkroppen på toppen för mer power!
Foto: Börje Thuresson

Johanna Björklunds, Wellnes egen PT