Fråga tränaren: ”Hur bränner jag fett bäst?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på dina frågor om träning och hälsa.

Lägg benen på ryggen så ska du se att du bränner fett fort.
Lägg benen på ryggen så ska du se att du bränner fett fort.
HÄLSA

”Hur bränner jag fett bäst?”

Jag har alltid haft fett på magen. Jag ser mig inte som överviktig, men jag är absolut inte väl­tränad och fit. Därför så tänkte jag höra med dig om du har något tips på träningsform för att effektivt bränna fett. Jag förstår att man inte kan punktbränna fett just på mag­en men finns det någon träningsform på gymmet som gör att förbränningen ökar lite extra?

Hälsningar Sarah

Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se
Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

Svar: Ja, det finns massor av effektiva träningsformer!

Av egen erfarenhet så tycker jag att pulsbaserad styrketräning där man kombinerar kondition och styrka i samma pass är mest effektivt och där du ser resultat snabbt. På gymanläggningarna finns sådan träning i form av crossfit, cross­training, cirkelträning etc.

Jag tycker också att löpning är riktigt bra fettförbrännande träning, men en kombination av både styrka och kondition är ändå det allra bästa.

”Hur bygger jag muskler?”

Jag är en tjej på snart 18 år. Jag är cirka 164 cm lång och väger 69 kilo.

Då jag verkligen inte trivs med varken vikt eller hur min kropp ser ut så har jag bestämt mig för att köra på med att träna.

Jag tränar fotboll 2–3 gånger i veckan, varav ena dagen är styrka. 

Sen kör jag två dagar med cirkelfys och om möjligt ett vanligt gympass. Mitt mål är att gå ner i vikt och bygga muskler. Jag vill slippa de där extra stora kärleks­handtagen och överflödigt fett runt

mage, ben och armar.

Jag äter rätt dåligt för jag bor en bit från skolan och måste stiga upp tid­igt. Då blir det lätt att jag missar frukost och äter vid halv 12, om inte en ljus fralla vid fikarast­en. Jag äter inte jättemycket lunch heller. Vad har du för tips?

Elin

Svar: Ja, det verkar inte som om motionen är ditt problem utan snarare kosten. Att skippa frukosten är nog det sämsta du kan göra för din vikt. Oftast kompenserar man det med att äta mer eller onyttigare saker under resten av dagen och framförallt på kvällen.

I ditt fall tycker jag det låter som om du äter för lite.­ Äter man för lite och för sällan försämras kroppens förbränning. 5–6 mål om dagen är något jag rekommenderar. Frukost, lunch, middag samt 2–3 mellanmål som gärna är något bättre alternativ än en vit fralla!

”Jag ser inga resultat”

Jag har en liten fråga till dig. Jag brukar köpa er Wellness-tidning, och började med ett program som jag läst i den för att gå ner i vikt genom att bara gå mig smal. Jag har i över 3 veckor gått varje dag i en timme på morgonen på tom mage. Men vågen står helt still! Vad gör jag för fel? 

Carina

Svar: Jag tycker du ska börja mäta dig med måttband runt midja, lår och rumpa i stället! Där kommer resultaten att synas tydligare. Jag tycker inte att vågen säger så mycket egentligen, för du kan ha minskat i mått utan att vågen visar något.

Dessutom har vi alla olika förbränning och vissa bättre än andra. Därför tar det också olika lång tid för oss att se resultat. Det spelar också roll hur mycket du har tränat innan. Din kropp kanske är van vid att gå mycket promenader?

En viktig faktor är också kosten, för om du till exempel kombinerar promenaderna med felaktig kost, så syns heller inget resultat.