3 övningar för två

HÄLSA

Pass på polaren! Bjud in vännen på par­träning och stärk muskler, hjärta – och er relation.

Här är tre lätta övningar som ni enkelt gör ­till­sammans i sommar.

Dubbelt så jobbigt? Nej, bara dubbelt så kul. Att träna ihop är ­utmanande och stärkande – för både kropp och ­relation. Det är något speciellt med att ta på varandra och svettas ihop. Det kommer göra er tajtare – på flera plan.

Dessutom visar flera forskningsstudier att de som motionerar tillsammans lättare håller fast i sin träningsrutin. För när kompisen väntar på dig finns det inga ursäkter.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

1. Vadhopp

Gört: Stå mitt emot varand­ra och lyft motsatt ben på utsidan av kompisen. Båda tar tag med handen om vristen på den andra. Kom upp på tå och hoppa små hopp. Jobba framåt, bakåt och åt sidan. Byt ben efter 20–30 sekunder.

Här ska det ta: Vader, ben, rumpa.

Psst!

Värm upp lekfullt. ­Turas om att bestämma ­aktivitet. Spring, gör höga knän, ­jaga varandra, hoppa bock ­eller kryp fram. Bara fantasin sätter stopp!

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

2. Sned skottkärra

Gört: Stå i armhävningsposition med anspänd mage och stark rygg medan kompisen står bakom och håller i dina vrister. Kompisen släpper sedan din ena fot, utan att du får veta vilken eller när, och du försöker hålla kroppen stark och inte tappa ner foten i marken. Jobba i 20–30 sekunden och byt sedan av varandra.

Här ska det ta: Bål, rumpa, rygg, axlar.

Tänk på!

Prata med varandra när ni assisterar varandra. Om det inte känns bra – håll inte kvar i en övning bara för kompisens skull.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

3. Koalan

Gört: Kompisen står med stark rygg och höftbrett isär när du hoppar upp runt midjan på din kompis. Lås fast fötterna på kompisens rygg. Gör samma sak med armarna – under kompisens armar. Kompisen böjer sig försiktigt fram, med rak rygg och anspänd mage, och sätter i händerna. Gå med små steg framåt i 20–30 sekunder. Sedan byter ni tur.

Här ska det ta: Bål, axlar, bröst.