”Varför går jag inte ner?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Ta med dig en vän eller två nästa gång du ska träna så lovar vi att det går lite lättare!
Ta med dig en vän eller två nästa gång du ska träna så lovar vi att det går lite lättare!
HÄLSA

Annika Sjöö svarar

Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se
Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

Jag har problem att gå ner i vikt. Jag tränar styrke­träning 4–5 gånger per vecka och går powerwalks 1–2 gånger per vecka. Jag äter rätt bra mat. Har försökt med viktväktarna, GI, inga kolhydrater med mera utan att lyckas. Jag har kört rätt hårt på gymmet det sista året och byggt på mig lite mer muskler, men inte gått ner ett gram. Jag vet att muskler väger mer än fett, men jag väger cirka 100 kilo i dag och vill ner till 90 kilo som första mål. Jag är 55 år gammal. Vad har du för förslag till mig? 

/Rolf

SVAR: Om ditt allra främsta mål är att gå ner i vikt så rekommenderar jag att du byter ut några av styrkepassen mot mer konditionsbaserade pass såsom till

exempel löpning eller spinning. Ju mer muskelmassa du har desto högre förbränning, men för bästa resultat behövs även mer konditions­träning i ditt schema. När det gäller förbränningen så försämras den också med åldern tyvärr, och det blir därmed svårare att gå ner i vikt. Ur hälsoaspekt tycker jag dock att det är jättebra att du lever ett så aktivt liv och egentligen anser jag inte att vikten är det viktigaste utan snarare hur du känner dig i kroppen.

Då jag inte vet exakt hur du äter är det svårt att ge råd kring din kost, men allmänt gäller att undvika socker, snabba kolhydrater och fetter av dålig kvalitet så mycket det går. Lycka till!

Hur får jag motivation?

Jag har insett att ett aktivare och smalare liv är ett måste för mig! Mig sätter man inte kniven i, så en gastric bypass-­operation är inget alternativ. Jag vet att jag måste börja träna, men jag kan inte hitta den motivation som krävs även när vågen nästan springer om sig själv när jag kliver upp på den. Att gå på ett gym för att träna styrka eller kondition eller ett pass skulle aldrig falla mig in! Om jag ställer mig bland dem som är där så kommer jag känna mig som en elefant med utlöst airbag som rantar runt i en glasbutik. Hur gör jag nu för att hitta och få min träningsvilja tillbaka?

 Mvh Anders

SVAR: Det är inte alltid så lätt det där med motivation. Motivation är en färskvara och något vi måste underhålla för att kunna behålla. Tänk vad enkelt det hade varit om vi alltid hade behållit motivationen när den väl en gång kommit till oss!

Här är mina bästa tips till dig:

Starta lagom och öka successivt – vi har ofta en tendens att gå ut för hårt när vi ska komma i gång med träningen. Om du gör små förändringar kommer din kropp ha lättare att anpassa sig till de nya vanorna och det kommer bli lättare för dig att bevara dina nya vanor.

Träna gärna med en kompis – det är ju mycket roligare att träna tillsammans med någon och svårare att dra sig ur. Bjud över grannen på ett träningspass i stället för en fika nästa gång.

Sätt upp mål med din träning – om du inte vet vart du ska så är det svårt att nå dit. Sätt upp specifika mål med din träning och jobba mot dem, till exempel ”Jag ska springa milen på under en timme inom ett år” eller ”Jag ska komma i mina favoritjeans igen”. Om du vet precis vad du vill blir det mycket lättare att nå målet.

Träning behöver inte ske på ett gym – det går lika bra att ta sig ut i naturen och träna!

Annika Sjöö