Bränn fett på 15 minuter

Foto: Margareta Bloom Sandebäck
HÄLSA

Vill du vrida upp volymen på träningen, svettas mer och tajta till kroppen?

Hög intensitet och tuffa övningar är tricket.

Upplägg:

Gör övning 1 i 40 sekunder. Gå direkt vidare till övning 2 i 40 sekunder. Gå direkt vidare till övning 3 i 40 sekunder. Vila 15 sekunder. Maxa övning 1 i 20 sekunder. Maxa övning 2 i 20 sekund­er. Maxa övning 3 i 20 sekund­er. Vila 40 sekunder. Upprepa från början, gör totalt 4 set. Börja lugnare för att öka mot slutet.
För bäst resultat:

Tänk på att värma upp och stretcha de muskler just du behöver efteråt.

Modell: Hanna-Maria Albertsson

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

1. SURFHOPP

Gört: Ligg på mage med händerna intill bröstet och tårna i golvet. Hoppa snabbt och smidigt upp till stående (tänk att du ska upp på en surf­bräda), landa med böjda ben och stark bål.

Frys positionen i någon sekund.

Ta dig lika snabbt och smidigt ner igen. Upprepa i tempo.

Här ska det ta: Ben, rumpa och flås.
 

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

2. MOUNTAIN CLIMBERS

Gört: Stå i armhävningsposition med stark bål. Dra fram höger knä längs utsidan av kroppen och placera höger fot intill handen. Hoppa och byt ben i luften så att vänster fot placeras på vänster sida intill vänster hand. Varva höger, vänster och upprepa.

Här ska det ta: Bål, axlar och flås.

Lättare?

Dra knät mot bröstet i stället för att sätta fötterna på utsidan av kroppen.
 

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

3. SUMOBÖJ MED HOPP

Gört: Stå bredare än höftbrett med fötterna, knäna och tårna pekar ut åt sidorna. Böj på knäna tills att låren är parallella med golvet. Ta sats med armarna, svikta på benen, gör ett hopp och rotera så att du hamnar med näsan bakåt i stället. Upp­repa benböj och hoppa tillbaka till start. Fortsätt i raskt tempo för tuffare utmaning.

Här ska det ta: Lår, rumpa, vader och flås.