Träna tidigt!

8 skäl att svettas på morgonen

Foto: Colourbox
HÄLSA

Upp och hoppa! Att träna på morgonen kan bli din bästa vana.

För vem vill inte få en endorfinkick som räcker hela dagen?

David ”DFlex” Seisay är personlig tränare och bloggar för Wellness.
David ”DFlex” Seisay är personlig tränare och bloggar för Wellness.

Det är vårfester och skolavslutningar och en öl efter jobbet i solen. HUR ska du orka? Och NÄR ska du egentligen hinna med din träning när almanackan är så full av roligheter?

På morgonen så klart. När solen klättrar över horisonten är det dags att packa gymväskan och ge sig i väg. Alternativt rulla ur bingen och göra armhävningarna i pyjamasen.

– Att träna på morgonen är ett väldigt bra sätt att starta dagen, du har massor med energi när kroppen haft tid att återhämta sig under natten, säger David "DFlex" Seisay, Wellness träningsbloggare och PT.

Hög förbränning

Är man ute efter att gå ner i vikt är det ett smart drag att dra på sig tajtsen före frukost eftersom förbränningen är hög på morgonen. Glöm inte att äta när du tränat klart, då behöver du fylla på med energi.

– Tränar du på morgonen får du det gjort helt enkelt, det kan vara svårare att motivera sig efter att du stressat runt en hel dag och känner dig trött. Du frigör endorfinerna och mår bra hela dagen. Det blir lättare att handskas med alla eventuella problem du kommer att möta under dagen, och du får mer ork till att ta hand om barnen, jobbet och din partner, säger David "DFlex" Seisay. 

8 skäl att svettas på morgonen

Foto: Colourbox

Är du ute efter att tappa vikt är det smart att träna före frukost.

Din kropp är stark och utvilad efter natten och du orkar mer.

Du slipper trängas på gymmet

... men om du inte ens står ut med tanken på eventuella träningskompisar så tidigt på morgonen kan du köra din workout i vardagsrummet.

... eller rulla bara ur sängen och när du når golvet passar du på att göra några armhävningar.

Endorfinerna släpps lösa i din kropp och du mår bra hela dagen.

Har du tränat på morgonen kommer du inte att vilja sabba det med att äta skräpmat till lunch.

Du kan gå vidare till sängen från AW:en utan att passera gymmet.