Smart, glad och rik

Foto: THINKSTOCK
HÄLSA

Väntar du otåligt på resultat? Lugn! Här är belöningarna som gör det lättare att få motivationen att stanna.

Du gick ut hårt, för du var ju så motiverad. Men så kom snuvan, favoritfilmen på tv och lättjan – den farliga, vanliga lättjan. Nu är det plötsligt svårt att ta sig ur soffan. Vad var det som hände egentligen?

– Vi har en tendens att ta ut oss i början och då blir det jättesvårt att hålla i motivationen, vi kanske till och med kompenserar det vi känner som ett misslyckande med att äta för mycket, säger aWellness träningsexpert Annika Sjöö.

Annika förespråkar att börja lagom och öka successivt.

– Ibland är det bara disciplin som funkar. Vi har en tendens att ge upp när något är jobbigt, oavsett vad det handlar om. Det gäller att komma över gränsen, för när du ser resultat kommer du att få ny motivation.

Så släpp stressen över att det är en bit kvar till ditt mål – det finns så många fler bra skäl att träna.

Vi listar belöningarna som hjälper dig på fötter igen!

Du får högre lön

Fett. Inget kul ord. Men om du sätter det framför ”bankkonto” blir det genast bättre, eller hur? Visste du att den som jobbar hårt på gymmet faktiskt får betalt i kronor och ören. Enligt en artikel i tidningen Forbes finns det flera studier som visar att hurtbullar har högre lön än soffpotatisar. Så sluta förhandla med dig själv och spar på krutet till nästa samtal med chefen. Plötsligt fick work i workout sin rätta betydelse!

Du blir smartare

Sorry, boknörd-ursäkten funkar inte längre. Det håller inte att skylla på att du är intellektuellt lagd och inte sysslar med sport.

För sanningen är att du blir smartare om du sticker ut i löpspåret en stund. Forskaren Astrid Björnebekk vid Karolinska institutet har upptäckt att motion skapar nya nervceller i hjärnan. Och nervcellerna förbättrar både minnet och inlärningsförmågan. Så ska du vara smart – planera in ett träningspass mellan boksidorna.

Du får bättre sex

Enligt en rapport från University of Arkansas är fysiskt aktiva kvinnor lite mer pilska än andra. Mest sugna är de under tjugo minuter efter avslutat träningspass. Träna hemma medan din älskling fixar middagen (som kanske kallnar) eller boka in en träningsdejt tillsammans. Träning gynnar överlag lusten, själva sexet får bättre kvalitet (du orkar mer om du är i bra form) och ger mer intensiva orgasmer.

Du sover bättre

Att snurra runt i sängen när du inte kan sova räknas inte som träning. Däremot kan ett ordentligt aerobicspass främja en god sömn. Det hjälpte i alla fall de kvinnor med sömnsvårigheter som deltog i en studie vid Northwestern University i Illinois.

Du tycker om dig själv mer

Medan du bygger muskler växer också ditt självförtroende. Din hjärna producerar endorfiner som gör dig glad och nöjd med dig själv. Mittuniversitetet och Karolinska institutet lät en grupp inaktiva tonårstjejer börja träna. Efter sex månader hade konditionen förbättrats men det tydligaste resultatet var att självkänslan hade fått sig en boost.

VIKTORIA HANSÉN