Träna i medvind!

Foto: COLOURBOX
HÄLSA

Vädra träningskläderna! Du behöver inte packa gymväskan än.

Det finns nämligen många fördelar med att träna utomhus.

1. Du bränner fler kalorier

Om du väljer mellan att sätta dig på en motionscykel eller ta ut hojen ur garaget, satsa på det sistnämnda. En liten studie utförd på University of Nebraska visar att även om inomhuscykling upplevs som slitigare så är intensiteten ofta 25 procent lägre än om du skulle cykla utomhus. Det vill säga, en cykeltur i naturen känns lättare men bränner mer! Hur bra som helst.

2. Du blir lyckligare

Lite frisk luft i lungorna medan du rör på dig ger dig inte bara ny energi och ett mer positivt tänkande, det kan också hjälpa dig komma ner i varv.

Resultat efter en studie visar att 71 procent av alla som tar en halvtimmes promenad i parken känner sig mindre stressade. Jämför det med att 72 procent känner sig mer stressade om de traskar på ett löpband inomhus så förstår du hur många må bra-hormoner som kickar i gång när du är utomhus.

3. Du håller dig friskare

Ett flertal studier har visat att gym är riktiga vattenhål för bakterier, men som om det inte vore nog så har en undersökning kommit fram till att inomhusluft är två till fem gånger mer förorenad än den utomhus.

Bara det är anledning nog att göra dina burpees och armhävningar i naturen!

Källor: Journal of Strength and Conditioning Research, Environmental Science and Technology, Environmental Protection Agency, Women’s Health

JONNA KARVONEN