TRÄNA på hög nivå

Foto: SARA RINGSTRÖM
HÄLSA

Vill du ha lite mer spänning i vardagen?

Testa att släppa händerna i en rockring några meter upp i luften på nästa träningspass.

Med lite hjälp går allt!
Med lite hjälp går allt!

Pulsen hinner stiga redan innan vi går in i träningslokalen. Det är nervositeten över att hänga utan säkerhetslina några meter över marken som framkallar både svettningar och högre hjärtfrekvens.

Aerial hoop handlar främst om balans, styrka och lite lekfullhet. Om du gillade att hänga knäveck i skolan är det här verkligen något för dig. Klassen anpassas efter din rörlighet, din styrka och din balans. Som mest är det sju elever samtidigt under träningen för att du alltid ska få hjälp, och ingen släpps upp i den högre ringen innan man är redo.

Vi startar passet med stretch och uppvärmning för att sedan snabbt hoppa upp i övningsringen som faktiskt bara är en dryg meter över mark­en. Där får vi öva på balansen och hitta hur vi ska sitta, hur vi ska placera händerna och sedan gå över på övn­ing i olika positioner. Allt detta blandas upp med skön musik och ett och annat danssteg.

Det är bra mycket jobbigare än det ser ut och magmusklerna krampar när jag försök­er hålla upp benen i en snygg vinkel samtidigt som jag lutar mig bakåt och släpper händerna. Det är inte för inte det känns som på cirkus eftersom aerial hoop är en typ av cirkuskonst som flyttat in i träningslokalerna.

När vi sedan flyttar in i grannsalen till ringen ytterligare några meter upp är hjärtat i halsgrop­en men lyckoruset när man klarar av att släppa händerna i den rätta positionen är obetalbar. Jag har fått mersmak!