GOTT NYTT MÅL!

NYSTARTA SMART

HÄLSA

Vill du bli en snabbare löpare, klara av plankan i fem minuter eller få en plattare mage? Oavsett vilken dröm du vill göra till verklighet i år är en sak säker: Du kan uppnå den!

Mia Törnblom, vår expert på inre hälsa, tipsar smart om hur du når dina mål – redan i år.

Mia Törnblom är utbildare inom personlig utveckling, författare, föreläsare och Wellness expert på inre hälsa.
Mia Törnblom är utbildare inom personlig utveckling, författare, föreläsare och Wellness expert på inre hälsa.

Få kapitelbrytningar i livet är lika tydliga som när vi champagnefirar in ett nytt år med buller och bång, tvingas omprogrammera våra hjärnor att komma ihåg ett nytt årtal och köpa en ny kalender (de av oss som vägrar att helt kapitulera till tekniken i alla fall). Kanske är det därför ordet ”nystart” ofta dyker upp som ett brev på posten så fort man har vaknat efter nyårskvällens festligheter, och därför man börjar tänka på vad man vill uppnå under året eller i livet.

Men målsättning är knappast en aktivitet du behöver reservera till kallaste och mörkaste januari – det är en bra grej, året om.

– En av vinsterna är att vi stärker vårt självförtroende av att nå mål som vi själva satt upp och som är betydelsefulla för oss, säger Mia Törnblom, Wellness expert på inre hälsa. En annan positiv sak är själva reflektionen – att regelbundet fråga sig själv ”är det någonting jag längtar efter att uppnå?”.

Men alla som någon gång har siktat mot ett mål vet också att det inte alltid är så lätt att uppnå dem. Det beror ofta på att man har varit slarvig med grunden. För precis som att en vägg måste spacklas och slipas innan den målas kräver även målsättning lite förarbete. Som tur är kan alla lära sig att bli bra på det.

5 skäl att sätta mål

Tydliga mål tar dig närmare dina drömmar, men de kan också göra dig lyckligare, lugnare och effektivare!

1. DU BLIR LYCKLIGARE

De som strävar efter något som är viktigt för dem är mycket lyckligare än de som saknar starkadrömmar och ambitioner, menar Sonja Lyubomirsky, en av världens ledande lyckoforskare. Enligt Sonja är det som gör dig lycklig inte främst att nå dina mål, utan att ha något att jobba mot som känns viktigt för dig.

2. DU BLIR MINDRE STRESSAD

På vägen mot dina mål behöver du ta ansvar, göra tidsschema, följa upp och ha en struktur. Det innebär att du slipper stressa och grubbla över nästa steg – och ditt liv flyter på smidigare. Allting blir enklare och du blir lugnare när du vet vart du är på väg och vad du behöver göra för att komma dit.

3. DU BLIR MER EFFEKTIV

Ett tydligt mål motiverar dig att fortsätta även när det känns kämpigt. Särskilt viktiga är mindre delmål som kan ge dig boostar och hålla dig motiverad på vägen. Motivationen är nämligen inte något du ska vänta på innan du sätter i gång utan något du skapar genom att röra dig framåt.

4. DU KAN FÅ NYA VÄNNER OCH FLER KONTAKTER

Det är svårt att genomföra ett stort mål alldeles på egen hand och kräver förmodligen att du gör nya saker och kliver ur din bekvämlighetszon. Du behöver ta till dig ny kunskap, försätta dig i nya situationer och be människor om hjälp. Dina nya vänner kommer på köpet!

5. DU KLARAR AV KRISER BÄTTRE

Det är lätt att tappa riktningen när något jobbigt händer, men forskning visar att det under sådana perioder är särskilt viktigt att hålla fast vid sina mål. Det kan till och med göra det lättare att hantera problemen. Sätt upp så stora mål du kan och orkar för att ha något att hålla fast vid när livet är kaotiskt.

KLARA , FÄRDIGA FORMULERA!

TÄNK SMART
Formulera ditt mål enligt formeln:
Specifikt
Mätbart
Angeläget
Realistiskt
Tidsbestämt

Att det finns fördelar med att sätta upp mål är redan konstaterat. Och det är klart att du kan tänka ”jag vill ha en kropp som Beyoncés” – det är ju rent konkret en önskan men säger egentligen inte så mycket. För vad betyder det egentligen? Starka lår, en bootylicious bakdel eller välsvarvade armar?

– Om ett mål är ”luddigt” når vi det sällan, säger Mia Törnblom. Att till exempel sätta upp målet ”bli vältränad” blir svårt att nå om du inte börjar med att bestämma vad vältränad innebär för dig.

Ett praktiskt sätt att ge målet mer tyngd är att göra det mer detaljerat genom att använda den klassiska formeln SMART, som är en förkortning för Specifikt, Mätbart, Angeläget, Realistiskt och Tidsbestämt.

Ta fram papper och penna och skriv upp alla dessa ord, och se sedan om ditt mål kan beskrivas med dem.

Är det så konkret som möjligt och går det att mäta resultaten så att du vet när du har uppnått målet? Är det något du verkligen vill uppnå och är det realistiskt? Och sist men inte minst, har du ett slutdatum när målet ska vara nått?

En sak är i alla fall säker: Följer man smart-regeln så faller Beyoncé-drömmen på flera punkter, då det varken är särskilt specifikt, mätbart eller realistiskt (speciellt om du har en i grunden helt annan kroppsform än hon). Så fila på målet tills det funkar enligt formeln!

När du sedan har ett smart mål (till exempel: ”Om sex månader vill jag kunna springa en mil utan vila”) är det dags att sätta upp en handlingsplan. Fundera på vad du kan göra

i dag, i morgon, nästa vecka, inom en månad och så vidare tills målet är uppnått. Hur ska du göra dessa saker, och vilka resurser behöver du?

– Att förbereda sig är att visa respekt för sig själv och att öka möjligheten till framgång, säger Mia Törnblom.

Ta även till vana att göra något

varje dag för att nå målet och för att hålla motivationslågan brinnande. Det betyder inte att du måste ge dig ut och springa exakt varje dag, om det är den där milen som är din grej, utan handlingen kan vara symbolisk också. Kanske köper du ett par snygga löpartights en dag, kanske bakar du egna proteinbars som du kan snacksa på efter en löparrunda en annan.

Poängen är att du gör något.

– Och glöm inte att även vilodagar är viktiga för att nå målet när det gäller träning, påminner Mia Törnblom.

OM DU GÅR VILSE PÅ VÄGEN…

Du vet hur det funkar: I början vajar inspirationsflaggan på topp, men efter ett tag kan den hänga på halvstång.

Det finns ett antal vanliga fallgropar som kan göra att du inte når ditt mål, till exempel:

» Det är inget du egentligen vill uppnå. Målet är inte tillräckligt attraktivt för dig.

» Du är inte redo att lägga ner det arbete som krävs.  

» Du vill för mycket på en gång.

» Målet är för svårt att uppnå.

» Du byter mål hela tiden och hinner inte uppfylla det första innan du har hoppat på det andra.

Om du känner igen dig i något av ovanstående, fundera på vad det kan bero på att du har hamnat där, hur du har gjort de gånger du faktiskt har lyckats nå ett mål och vad du behöver göra nu för att komma ur fallgropen. Sedan är det bara att köra i gång igen! 

Men hallå, jag då? Jag gillar ju inte att sätta upp mål…

VINST I SIKTE Försök att få hjärnan att tänka långsiktigt så att du förstår varför det är värt ansträngningen.
VINST I SIKTE Försök att få hjärnan att tänka långsiktigt så att du förstår varför det är värt ansträngningen.

Medan vissa sätter upp mål till höger och vänster kan andra se på det här med att planera inför framtiden som en ångestframkallande aktivitet. Tanken på ett eventuellt misslyckande kan ju skrämma bort viljan att ens försöka!

– Vi är alla olika och vi drivs av olika saker, säger Mia Törnblom. En del tycker att det är enklare att bara göra och då ska man fortsätta med det. Att sätta upp mål när man inte upplever det som attraktivt är bortkastad tid och energi – ta i stället tillfället i akt och reflektera över vad du har uppnått under året som gått.

Om din tveksamhet handlar mer om rädsla än bristen på vilja så kan du fortfarande vinna något på att tänka framåt och sätta upp ett mål. Dels tar du kontrollen över ditt eget liv när du bestämmer dig för att uppnå något, dels kan det minska din rädsla för framtiden och kommande förändringar eftersom målet är något du själv har valt och vill ska hända. Det gäller dock att försöka omprogrammera hjärnan att tänka långsiktigt, så att du förstår varför ansträngningen är värd att göra.

– Titta på vad vinsten av att till exempel bli vältränad kommer att bli, rekommenderar Mia Törnblom. Hur kommer det att kännas? Vad kommer du att få? Vad kommer du att slippa? Och så vidare.

Var inte heller rädd för att be om hjälp från familj och vänner. Att ha personer som stöttar och peppar dig under resans gång gör allting mycket lättare, och vem vet, kanske vill de till och med hänga på utmaningen. Träningen blir ju ofta roligare och mindre skrämmande om du kan dra med dig en kompis ut i löparspåret eller svettas tillsammans med på gymmet! Tvinga däremot inte dig själv att göra något för någon annans skull än din egen.

– Det centrala när du sätter mål är att fråga dig själv varför du vill nå målet och för vem du gör det, säger Mia Törnblom. Härom dagen pratade jag med en bekant som ska sluta röka för att hennes partner tycker att hon borde. Det var tydligt att hon själv innerst inne inte vill det och det gör att hon med stor sannolikhet kommer misslyckas.

OM DU GÅR VILSE PÅ VÄGEN…

”Det handlar om resan, inte målet” är ett uttryck det faktiskt ligger något i. Det är lätt att känna sig misslyckad om man inte lyckas med det man har tagit sig för, men kom ihåg att målet ger riktning.

   Även om du inte skulle nå ända fram så har du i alla fall kommit närmare din önskade tillvaro. All förbättring och alla framsteg som du har gjort är många gånger lika värdefulla som det ursprungliga målet! Plus, det är inget som säger att ditt mål inte kan förändras med tiden.

   – Om du sätter upp som mål att springa en mil på en viss tid och sedan skadar en fot efter några veckor behöver du ändra planen efter de nya förutsättningarna, säger Mia Törnblom. Här gör många misstaget att helt ge upp. Det är synd, för det finns ju väldigt mycket träning som går ut på att träna resten av kroppen och som gör otrolig nytta den med.

JONNA KARVONEN