”Vilken träning är effektivast?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Annika Sjöö svarar

Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.seFoto: Anders Deros

FRÅGA: Jag är en kvinna på 40 år som har som mål att gå ner i vikt. Jag har alltid trott att lågintensiva morgonpromenader är det bästa, men nu förespråkar de flesta kortare och högintensivare pass. Hur ska jag tänka?

Hälsningar Anna-Karin

SVAR: Både lågintensiv och högintensiv träning hjälper till vid viktnedgång. Morgonpromenader kickar i gång fettförbränningen, men med högintensiva pass förbättrar du din kondition och styrka och får en högre efterförbränning.

Så jag skulle säga att en kombination är bra att eftersträva för dig som vill gå ner i vikt. Men glöm inte att muskler också väger samtidigt som ökad muskelmassa ger en högre fettförbränning.

Annika Sjöö