Därför älskar din kropp armhävningar

Foto: Stefan Mattsson
HÄLSA

Militärer gör den.

Skolbarn likaså.

Och förmodligen även du ibland.

Ändå är armhävningen något av en bortglömd klassiker.

Vi ger dig fem bra skäl att väcka övningen till liv!

1. TRÄNAR ALLT PÅ EN GÅNG

Bröst, axlar, biceps, triceps, rygg, mage, rumpa. Armhävningen kräver en anspänning i hela kroppen och fokuserar på flera stora muskelgrupper. Allt i ett-övning – vassego kroppen!

2. RÄTT LÄTT

Jobbig, javisst. Men en armhävning är ändå en ganska enkel övning. Tänk på att hålla kroppen rak: det betyder ingen rumpa i taket och ingen svank. Den går också att anpassa till din egen styrka, sätt i knäna om det är för tungt. Och du behöver inga redskap, förutom din snälla kropp, och du kan göra den var som helst.

3. VARIERA MERA! 

Du kan göra oändligt många typer av armhävningar: Minska avståndet mellan händerna och för armbågarna längs kroppen för att belasta triceps mer. Känn dig som en kampsportskung och gör övningen på knogarna. Håll i hantlar, och testa att lägga till en axelrodd.

Sätt fötter eller händer på en höjd. Fortfarande inte trött? Pressa dig upp och klappa i luften. 

4. HÖJER PULSEN

Varför träna först kondition och sedan styrka när man kan få båda på en gång? Jobba i snabbt tempo och få upp flåset samtidigt som du bygger muskler. Tror du oss inte? DROP AND GIVE ME 20!

5. SKYDDAR KROPPEN

I jobb och idrotter som kräver mycket axelstyrka kan rotatorkuffen som stabiliserar axelleden överansträngas och skadas. Med armhävningar stärker man muskler som kan förebygga sådana skador. Och sist men inte minst: När pulsen höjs och vi får blodet att pumpa stärker vi hjärtat, vår viktigaste muskel!

FAKTA

Armhävning

Gört:

Stå i plankposition med armarna lite bredare än axelbrett isär. Spänn magen och ryggen för att inte svanka. Sänk dig med rak kropp ner mot marken och pressa dig upp igen med hjälp av armarnas kraft.

Här ska det ta:

Bröst, axlar, biceps, triceps och bål.