10 supertips som gör dig till en bättre löpare

Här är hemligheterna

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Gillar att springa?

Missa inte supertipsen nedan.

Här är hemligheterna som gör dig till en bättre löpare, enligt Health magazine. 

Löpning är hetare än hetast. Över allt ser vi människor som snörat på sig skorna och gett sig ut på morgonens, lunchens, eftermiddagens eller kvällens löprunda. Tillhör du en av de stora entusiasterna? Amerikanska Health Magazine har pratat med en mängd experter och gjort en lista över tips, som gör dig till en bättre löpare. Här är alla tipsen:

Spring varje dag

Att springa dagligen hjälper kroppen att bränna fet. Det gör dig också redo för stora utmaningar – både fysiska och psykiska.

– Andrew Kastor, löptränare, som jobbar med amerikanska elitlöpare. 

Investera i bekvämlighet

Skaffa dig en bra sport-bh, du kommer att märka skillnad. Och ta hand om dina fötter. Vattenblåsor som håller på att spricka kan få den mest peppade löparen att stanna hemma.

– Alison Feller, bloggar om löpning.

Var positiv

Känn dig stark och glad efter en löprunda och gå inte in i känslan av att vara helt slutkörd. Det hjälper dig att hålla suget uppe inför nästa tur i spåret.

– Jenny Hadfield, löptränare i Chicago.

Klä dig rätt

Klä dig alltid som om det är 10 till 15 grader varmare än vad det är. Så fort du börjar springa kommer du att bli varm och då är du glad att din inte tog på dig för många lager med kläder.

—Kara Goucher, olympisk maratonlöpare från USA.

Träna smart

För att bli starkare behöver kroppen tid för återhämtning. Lägg upp din träning och mixa den med lugna dagar för att undvika att pusha dig för hårt. 

—Eric Barron, träningscoach i LA.

Sluta jämföra dig

Jämför du dig med andra? Sluta med det! Det är ingen idé. Det kommer alltid att finnas någon som är snabbare och starkare än du. Fokusera i stället på hur du kan förbättra dig själv.

—Chris Heuisler, löptränare i Boston.

Boosta dig – men en kopp kaffe

Att få i sig lite koffein före en löprunda har visat sig få själva löpningen att kännas lättare samtidigt som det blir enklare för kroppen att bränna kalorier mer effektivt.

—Marni Sumbal, triathloncoach och dietist.

Se upp i backen

Öka aldrig farten i nerförsbacke. Det är påfrestande för kroppen.

– David Siik, skapare av träningsprogrammet Precision Running program.

Snacka mål med andra

Ring din mamma eller posta på Facebook, Instagram och Twitter. Att berätta för andra om dina mål gör att du känner sig ansvarig för att uppfylla dem.

– Robin Arzon, löparcoach från New York.

Spring, bara spring

Ha som mål att klara ett längre lopp. Känslan när du går förbi målsnöret kan förändra ditt liv.

— Jeff Galloway, författare till över 20 böcker om löpning.

Annika Jeppsson