Slappa rätt – för att komma i toppform

Nya smarta vilan ger dig bättre träningsresultat

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Hetaste snacket i träningsvärlden just nu handlar varken om att lyckas lägga på ännu mer vikter eller svettas ytterligare milliliter.

Nu är det återhämtning som gäller.

Genom att lägga till rätt form av vila på ditt pass kan kan du nämligen bli mer vältränad än någonsin.

Brukar du klämma in några extra repetitioner under ditt träningspass, men kanske hoppa över stretchen? Då går du miste om möjligheten att få ut maximal effekt av din träning.

– Om du tränar hårt, utan att sedan återhämta dig, så är din träning slöseri med tid, säger Lance Dalleck som forkar i sportvetenskap på Western State Colorado University till sajten Self.com.

Kö till stretchpass

Stretch har visat sig vara utmärkt återhämtning för kroppen och nu är stretchklasser det nya, heta på trendiga amerikanska gym. Efter tuffa pass är det övningar som ger djupstretch som gäller. Stretchpass med hjälp av redskap som gymbollar eller populära foamrollers, blir allt mer populära och är något som många nu också lägger till i slutet av sin egen träningsrutin. Yoga som fokuserar på stretch och återhämtning, som Hatha yoga, ger också bra effekter för kroppens möjligheter att återhämta sig.

Kroppen chockas

Varför är det då så bra? Jo efter ett tufft träningspass är din kropp i chock: muskelfibrerna är trasiga, din energinivå uttömd och ditt immunförsvar rätt risigt. Beroende på hur hårt du tränat kan det nu ta allt från ett par timmar och upp till en dag för din kropp att återhämta sig, laga muskelfibrer och återställa dina glykogenreserver. De återställda och stärkta musklerna gör då att du kan springa snabbare och lyfta tyngre nästa gång. Men utan återhämtning kommer du aldrig förbi nedbrytningsfasen och låter din kropp vara kvar i konstant chock utan att kunna tillgodogöra sig fördelarna med träningen.

”Slapp” träning ger bättre resultat

Träningsglada som anammat den nya ”slappare” träningsstilen där smart stretch ingår märker ofta av bättre resultat. Djupstretch, i form av Hatha yoga, har till exempel i en studie visat sig göra sprintlöpare snabbare.

Vilodagar har också visat sig vara viktigt. Träningsexperter rekommenderar att det ska gå minst 48 timmar mellan tuffa träningspass, för att ge din kropp möjlighet att återhämta sig och bli starkare.

Malin Kaldo