IKEA på nätet kommer att rädda många äktenskap

RELATIONER
krömikör: Arne Höök, 44, är tillförordnad redaktör för Aftonbladet/Kvinna.
krömikör: Arne Höök, 44, är tillförordnad redaktör för Aftonbladet/Kvinna.

Påven Johannes XXIII lär ha sagt att det finns tre saker som fullständigt kan bryta ner en man: kvinnor, sprit och jordbruksarbete.

För män som lever mer normala liv än påvar finns det förstås betydligt fler företeelser som snabbt kan förvandla psykisk hälsa till helvete.

Ett besök på IKEA till exempel. Hur många män har inte brutit samman i den evighetslånga kön till kassorna, omringade av värdelösa glödlampor från öststaterna, skärbräden för 19 kronor, realiserade solstolar och fullständigt onödiga handdukshållare som mystiskt smyger sig ned i kundvagnen? IKEA måste ha någon form av världsrekord i konsten att lura på folk saker de varken behöver eller vill ha.

Lika förkrossande är det för en man att åka till IKEA och verkligen veta vad han vill ha. Jag har gjort otaliga resor till möbeltemplet för att köpa vad jag trott varit en basvara – en sektion bokhylla Billy till exempel. Men då finns den inte, åtminstone inte i rätt fanér eller storlek, just DEN sektion du behöver är märkligt nog alltid slut.

Någon pigg doktorand borde göra en undersökning av hur många skilsmässor en IKEA-butik genererar årligen, särskilt då de där sista hundra meterna konsumerande gatlopp. Samma forskare skulle kanske kunna ge mig ett svar på hur kvinnor är funtade: de flesta jag känner gillar att åka till IKEA. Kvinnor åker frivilligt till IKEA! Rykten om specialpriser, fyndvaror och mattreor sprids som löpeldar från handväska till handväska och inga köer i världen tycks kunna avskräcka kvinnor från att njuta i Kamprads värld.

Inte ens den till de varma korvarna för 5 kronor styck.

Så därför, kära läsare, kommer här er krönikörs första och förmodligen enda hyllning till den nya tekniken, den nya ekonomin, den nya världen: nästa vecka öppnar IKEA på Internet.