Den musen var för fräck för Apoteket

Kvinnlig reklamgrupp valde musen som symbol för underlivet – nu stoppas kampanjen

RELATIONER

De apoteksanställda stoppar höstens stora reklamkampanj.

Det är kränkande att låta en mus gestalta kvinnans underliv, anser de.

Men är ett fikonlöv en bättre symbol?

Foto: CHRISTIAN EVERS

' Den 21 augusti kommer Apoteket att dra igång en kampanj på temat kvinnans underliv. Under adressen www.apoteket.se/underlivet kan kvinnor få svar på frågor om sina underlivsbesvär.

Reklambyrån Zachrisson&co lät en arbetsgrupp bestående av kvinnor utforma annonsen och de tyckte att musen var en bra symbol för denna kvinnliga kroppsdel.

Men när några kvinnlig anställda på Apoteket konfronterades med detta djur så tände det till.

”Kränkande symbolik” och ”Jag skäms över att jobba i detta företag”, skriver en upprörd Apoteksanställd till Aftonbladet.

Men skämmas behöver ingen göra längre. Apoteket har nämligen redan backat och ersätter musen i kampanjen med ett fikonlöv.

– Vi drar tillbaka kampanjen. Vi tycker själva att det är kränkande och det är flera inom företaget som har reagerat, säger Gunnar Kihlblom, marknadschef på Apoteket.

På Zachrisson& Co kom reaktionen som en överraskning.

– Vi tyckte att musen var anständig och låg på rätt nivå. Det känns ledsamt att några på Apoteket upplevde den som kränkande, säger Mikael Eriksson, projektledare.

På Apoteksbolaget uppger man att indignationen över att kvinnans underliv symboliseras av en mus kan vara en generationsfråga.

– Vi tror att det är klokt att ta bort den. Vi har en äldre målgrupp och det får man finna sig i, säger Gunnar Kihlblom.

'

Reklamkampanjer som upprört

Jenny Morelli