Mensvärk i en liten ask

Blir det verkligen roligare när asken med tamponger är rosa med hjärtan?

RELATIONER

Har du gått på tigermönstret?

Det har du, i alla fall enligt tampongtillverkaren o.b. Fleurs försäljningssiffror.

Hjärtan, silver, rosor och leopardmönster gör succé på askarna.

Men allvarligt, spelar det nån roll hur tampongasken ser ut?

Matchar modet. Tampongtillverkarna har lyckats öka försäljningen genom att förpacka mensskydden i rosa och tigerrandigt.
Foto: DAG ANDERSSON
Matchar modet. Tampongtillverkarna har lyckats öka försäljningen genom att förpacka mensskydden i rosa och tigerrandigt.

Kamouflage, mensfeminism eller bara ett bra försäljningstrick?

När o.b. Fleur designs i höstas sålde trendiga tampongaskar ökade försäljningen med flera procent. Nu fortsätter de med askar som ska matcha modet – den här gången är de rosa med hjärtan på och bindorna ligger i silvriga omslag med rosmönster.

De är exklusiva, ”säljs endast under en begränsad tid”, försäkrar företaget.

Hur kan försäljningen öka, efterfrågan kan väl knappast bli större?

– Om jag kunde svara på det! Vi hoppas såklart att våra konkurrenter säljer mindre.

Vad spelar mönstret för roll, innehållet är ju det gamla vanliga? –Våra studier visar att många tjejer tycker att det är kul med fräcka förpackningar. Det är lite roligare att ha en sån ask i handväskan, säger Ole Kälebo, produktchef på o.b. Fleur och Libresse.

–Mensskydd är normalt en lågintresseprodukt eftersom konsumtionen är stabil. Förpackningarna brukar se likadana ut, så vi ville göra något som sticker ut.

Anna Olofsson är konsumtionsanalytiker och hon är mer inne på att de designade askarna har en kamuoflerande effekt.

– För många kvinnor är det lite genant med mensskyddsförpackningar, eftersom det är så privat. Har man en förpackning som ser lyxig ut förknippar man den kanske inte med mensskydd.

Går allt att sälja med en snygg förpackning?

–Inte allt, men den spelar stor roll. I det här fallet kanske tjejer tänker att om de ändå måste köpa produkten kan de lika gärna välja en som avspeglar deras personlighet.

Så mycket lägger svenska kvinnor på mensskydd:

Sara Djurberg