Ge eleverna alternativ till att supa, knulla och bli programledare

RELATIONER
Krönikör: Monica Rolfner, 41, manusförfattare
Krönikör: Monica Rolfner, 41, manusförfattare

Inför skräddarsydd undervisning och utbildning i skolan. Alla kan bli bra på någonting, det är min fasta övertygelse. Även om det inte råkar vara något av de traditionella skolämnena. Här krävs naturligtvis vägledning, för ofta vet man ju varken vad man vill eller kan när man är liten, och det blir lärarnas uppgift att ta reda på det. Man får prova sig fram. Entusiasmera eleverna, visa dem alternativ, så de får intressen förutom att snabbt bli vuxna och få ”göra som de vill” det vill säga supa, knulla och bli programledare.

Arbetsmarknaden, livet, samhället har förändrats. Dags att skolan gör det också. Ingen blir lyckligare av att känna sig dum och/eller otillräcklig. Här har lärare och föräldrar, men även politikerna, ett stort ansvar, som jag inte tycker de tar. Har själv en bekant som ofta kallar sin son för monster och dumhuvud. ”Han vet att jag skojar” säger hon om någon har åsikter om det. Jag tror den grabben är väldigt ledsen inuti, men han vill ju inte verka ännu dummare genom att inte förstå att mamma ”skojar”. Om han sen inte får stöd i skolan heller blir det nog inte bra alls.

Därför: Att få syssla med det man är bra på, (undantaget svenska som måste alla lära sig prata, skriva och läsa oavsett intresse) utvecklar den viktiga självkänslan. Detta är säkert ett dyrt förslag. Men samhället skulle göra enorma vinster på alla plan. Trygga människor med god självkänsla springer inte runt på stan och rånar och misshandlar folk.

Nu säger jag inte att alla utan god självkänsla gör det, men såvitt jag kan förstå är det övervägande arga unga människor som begår den typen av brott. För att de känner att de inte behövs. Om de fått utveckla sin begåvning, om de fått rätt vägledning i skolan, skulle de inte behöva ha den känslan. Det skulle alla vinna på.