Årets modefluga blev såklart... sparkcykeln!

RELATIONER

Du kanske har gett bort en i julklapp eller själv fått ett eget exemplar? Om inte så har du säkert blivit förbikörd av en på gatan, flygplatsen eller i tunnelbanevagnen.

Den lilla ihopfällbara sparkcykeln har rullat in i Sverige till glädje för alla som tar livet med en klackspark.

Skådespelerskan Sarah Jessica Parker och vår justitieminister Tomas Bodström har hakat på sparktrenden.
Foto: AFTONBLADET BILD, SOFIA EKSTRÖM
Skådespelerskan Sarah Jessica Parker och vår justitieminister Tomas Bodström har hakat på sparktrenden.

I våras var den årets pryl i London. I Sverige har den synts på gatorna sedan i somras, och den kan ha blivit årets julklapp.

Men historien om den hopfällbara sparkcykeln börjar långt tidigare.

Med en bankdirektör och hans kärlek till bratwurst.

Det är den engelska tidningen The Independent som berättar historien om schweizaren Wim Ouboter och hans uppfinning.

Det är också historien om hur en produkt kan lanseras utan reklambudget. Och hur snabbt kopior flåsar originalen i nacken.

Wim Ouboter fick idén till sparkcykeln en sommardag 1990 när han ville ta med sig lunchen från stamstället, en korvaffär i centrala Zürich.

Vägen tillbaka till kontoret kändes för lång att gå och för kort för att ta spårvagnen. Wim Ouboter längtade efter något som snabbt kunde plockas fram, användas på gatan och sedan stoppas undan igen.

En helg i juli arbetade han fram en prototyp till det som skulle bli en storsäljare runt om i världen. Han tog hjulen från ett par inlines, fäste dem på en järnplatta och satte dit ett cykelstyre.

Resultatet var ingen vacker syn. När Wim Ouboter gav sig ut på Zürich gator stannade folk och pekade på honom.

– Till och med mina vänner skrattade åt mig. Jag förlorade självförtroende och dumpade sparkcykeln i garaget, berättar han för The Independent.

Där samlade prototypen damm i sex år innan Ouboters fru övertalade honom att göra om designen. Den här gången investerade han en och en halv miljon i sin uppfinning. Resultatet blev en lätt sparkcykel som kunde fällas ihop. Den fick namnet Micro Skate Scooter.

I april 1999 började produktionen i en aluminiumfabrik i Taiwan. Till en början gjordes 300 cyklar om dagen. Priset sattes till cirka 1500 kronor.

Tjugo tusen placerades ut på prov i noga utvalda butiker i Japan. På några veckor var de borta.

– Det var som ett virus. De sålde sig själva. Folk såg dem i kvarteret och ville ha en själva, säger Ouboter.

Fler än uppfinnaren såg potentialen. Redan när det brittiska företaget City Bug UK Ltd köpte rättigheterna till Ouboters sparkcykel i juli 1999 hade företag i Kina och Taiwan börjat arbeta på kopior.

– Vi räknade med att vi bara hade några månader på oss innan kopiorna skulle hinna ifatt oss, berättar en av City Bugs anställda.

City Bug var ett litet företag med kontor i Camberley i Surrey och en assistent. Företagets marknadsföringsbudget, cirka en och en halv miljon kronor, räckte inte till någon massiv reklamkampanj.

I stället valde City Bug att rikta in sig på människor som tror sig stå över reklamkampanjer.

Sparkcykeln placerades i trendiga butiker, som Paul Smith och Terrence Conrad. En glänsande sparkcykel levererades till magasinet The Face. Cykeln dök upp i decembernumret, lagom till jul.

Popstjärnor som Robbie Williams och Natalie Appleton i All Saints fotograferades på sparkcyklar. Designern Alexander McQueen åkte nerför catwalken på sparkcykel på Givenchys visning i Paris i februari.

Den hopfällbara sparkcykeln var cool, och Londons unga och trendiga var inte sena att haka på.

Efter ett tag spred sig flugan. Kostymkillar lossade slipsarna, klev i sina Nikeskor och sparkade iväg på lunchrasten.

Men i april 2000 kände City Bug att tiden höll på att rinna ut. Snart skulle kopiorna från Sydostasien vara på plats. Det var dags att satsa på barn.
Det var som ett virus. De sålde sig själva.

Försäljningen exploderade när sparkcyklarna börjades säljas i varuhus som John Lewis och Toys’R’Us. När det gick som bäst såldes 25 000 sparkcyklar i veckan.

Därmed var sparkcykelns tid som exklusiv accesoar definitivt över.

I juli deklarerade The Face: Sparkcyklar: Javisst, om du är under 18.

Sen kom kopiorna. Och larmrapporterna. Styret kunde fungera som en giljotin och klippa av barns fingrar.

I september skördade det nya transportmedlet sitt första dödsoffer. En nio år gammal pojke i Liverpool på sparkcykel blev påkörd av en taxi.

Uppfinnaren Wim Oubouter? Han är mångmiljonär. I dag går det mesta av hans tid åt till tvister med företag som klampat in på hans patent. Bara i Kina lär det finnas mellan 200-300 företag som producerar hopfällbara sparkcyklar.

Dessutom jobbar Wim Ouboter vidare med nya modeller som ska förlänga uppfinningens livslängd och göra den till något mer än en modefluga.

Hur det går kan bara tiden utvisa.

Försäljningssiffror

Lena Bergman-Esk Lena Bergman-Esk