Å vinnaren är... en man!

Den nya svenska filmvågen består av män - på Guldbaggarna har kvinnorna inte en chans

RELATIONER

Den nya svenska filmvågen = den nya grabbiga filmvågen. Det handlar om namn som Lukas Moodysson, Josef Fares och Geir Hansteen Jörgensen.

Bara två av de spelfilmer som nominerats i någon klass till årets Guldbaggegala är regisserade av kvinnor.

Josef Fares Jalla, Jalla är nominerad till bästa film
Foto: Lars Ottosson
Josef Fares Jalla, Jalla är nominerad till bästa film

Det talas om "den nya generationens filmmakare" och succéåret 2000, då det gjordes fler svenska spelfilmer än på länge. Inget ont om "Tillsammans" eller "Jalla! Jalla!", men en fråga kvarstår: Var är brudarna?

Av 27 svenska spelfilmer förra året var bara tre regisserade av kvinnor.

Av alla Guldbaggenomineringar till spelfilmer är bara två kvinnliga regissörer inblandade: Liv Ullmann (Trolösa) och Agneta Fagerström-Olsson (Knockout).

Varför är det så här? Peter Possne, vd på Sonet Film som ligger bakom många av de nya filmsuccéerna, har sina teorier:

- Det finns helt enkelt mycket färre kvinnliga regissörer. Dessutom är regi en manlig tradition, det gäller hela världen. Den manliga dominansen märks i filmbranschen på många sätt. Vi får till exempel in manus från betydligt fler män än kvinnor.

Väljer killarna att jobba med varandra?

- Ju fler män, desto större risk förstås. Men alla har ambitionen att det ska bli så bra som möjligt, och vill välja efter kompetens.

Är kvinnor sämre?

- Självklart inte. Om man generaliserar så är kvinnor bättre på nyanser och detaljer. Publiken skulle

må bra av fler kvinnliga berättelser.

Peter Possne är övertygad om att kvinnorna kommer och tycker sig redan nu märka att unga tjejer är på gång som regissörer.

Agneta Fagerström-Olsson är en av Sveriges mest kända regissörer. Hon menar att många i branschen är dåliga på att se kvinnorna.

- Den här "nya svenska vågen" tror jag är en spegling av den danska filmvågen, där det också bara var killar. Man har letat mer efter killar, och tjejerna har inte fått samma utrymme.

- Det är en svensk tradition att

söka en ny Bergman. Visst ses tjejer som begåvade, men när det ska vara något riktigt stort ska det

vara en kille. Det är ett jävla sätt.

Är kvinnorna dåliga på att ta för sig?

- Hm. Det är en förbannat tuff marknad, och tjejer skaffar barn och har lite mer komplicerade familjeliv. Man måste vara förbannat envis!

Själv jobbar hon helst med blandade filmteam.

Av manusen som strömmar in till SVT Drama är vartannat skrivet av en kvinna. Varför det sedan blir manliga filmmakare som dominerar filmbranschen tycker chefen för manus och utveckling, Hans-Jörgen Riis-Jensen, är svårt att svara på.

- En orsak kan vara att männen oftare försöker vara kommersiella. De gör filmer som är handlingsbetonade, med action. Många kvinnor skriver om relationer och är lite smalare. Men det är mycket viktigt att båda könens referensvärldar kommer fram. Vi jobbar hårt för det.

FAKTA/ Kvinnliga regissörer

Cecilia Gustavsson