Moral USA:s vapen mot skolmorden

Och samtidigt lär sig eleverna att läsa och skriva mycket bättre

1 av 4 | Foto: AP
Maj 1998. Thurston High School, Springfield. 24 skjutna, en dödad.
RELATIONER

I lördags avslöjade Aftonbladet att moral och etik kommer att bli ett kärnämne på Sveriges gymnasieskolor.

I USA har man haft etik på schemat i många år för att stävja våldet. Och resultatet är lyckat.

Det första skolmordet i Sverige skedde

i torsdags då en ung pojke sköts till döds.

I USA däremot har ett femtiotal elever och lärare de senaste åren dödats i skolan av andra elever. Något som har lett till att allt fler skolor infört så kallad karaktärsundervisning.

Enligt den amerikanska tidskriften ”Parents” tror många ledande amerikanska skolforskare att undervisning i etik och moral kan vara det enda sättet att komma åt våldet. Det fungerar inte att bara sätta metalldetektorer och säkerhetsvakter i skolorna.

En tanke som även finns hos den svenska skolministern Ingegerd Wärnersson.

– Precis som i Amerika tycker jag det är oerhört viktigt att skolan tar upp värderingar.

Därför kommer hon att föreslå den kommitté, som just nu ser över gymnasieskolan, att införa ett nytt kärnämne, det vill säga ett nytt obligatoriskt ämne, för alla gymnasieelever. Ett ämne där etik och moral är en stor del.

– Skolans traditionella kunskaper är oerhört viktiga, men för att kunna nå bästa resultat måste eleverna må bra och kunna fungera tillsammans på ett demokratiskt sätt, säger Ingegerd Wärnersson.

Något som stöds av de resultat som amerikanska skolor uppvisar efter att ha infört moral i undervisningen. Skolorna har sett dramatiska förbättringar, inte bara i elevernas uppträdande utan också i deras studieresultat. Att hjälpa barn bli etiska, ansvarstagande människor, ger en stark grund för att lära, förklarar amerikanska experter.

Ett exempel är Mound Fort Middle School i delstaten Utah som hade stora problem med gängvåld. 1993 var tre slagsmål om dagen mer regel än undantag. Elevernas betyg var lägst i staten. Då började skolan försöka slå fast fem kärnvärden: familj, respekt, ansvar, tillit och omtanke. En del i undervisningen var att läsa för äldre på sjukhus och att hjälpa yngre elever på förskolor och lågstadieskolor.

På de drygt sju år som undervisningen pågått har våldet i skolan sjunkit kraftigt och i dag är ett slagsmål i månaden närmare sanningen. Dessutom har eleverna förbättrat sina betyg avsevärt jämfört med andra skolor.

Har vi i Sverige varit för dåliga på etik och moral i skolan?

– Ja. Vi kan bli bättre. De flesta mår bra i våra skolor, men det finns tyvärr en stor andel som inte gör det, säger Ingegerd Wärnersson.

FAKTA/Etik i skolan

Christina Larsson