Ny metod kan bota dyslexi

97 av 100 barn blev mycket bättre efter tre månader

1 av 5 | Foto: LOTTE FERNVALL
Är du ordblind? Lugn, du är inte ensam. Dessa kändisar delar ditt problem: Prins Carl Philip Bernadotte.
RELATIONER

En ny behandling för dyslektiska barn, framtagen av Nasa, får brittiska forskare att hoppas att all dyslexi kan vara botad om tio år.

I Sverige är dyslektikerna skeptiska.

– Jag vill tona ner förväntningarna, säger informatör Inger Rålenius.

Genom att öva upp balansen och öga-hand-koordinationen har ett privat brittiskt institut nått remarkabla resultat i behandlingen av barn med läs- och skrivsvårigheter. Nästan alla barn, 97 procent, har uppvisat tydliga förbättringar efter tre månaders behandling, skriver brittiska tidningen The Independent.

Metoden har utvecklats av Nasa till hjälp för hemvändande astronauter som fått balans- och koordinationsrubbningar efter att ha vistats länge i tyngdlöshet.

Den har nu provats på barn med läs- och skrivsvårigheter. Barnens förmåga att hålla balansen mäts och de får sedan ett individuellt träningsprogram i fem steg.

Förutom förbättrade läs- och skrivfärdigheter, rapporterar kliniken också om tydliga förbättringar av barnets självförtroende och självtillit. Ett forskningsprojekt ska nu utvärdera resultaten.

Psykologiprofessor Ingvar Lundberg i Göteborg känner inte till metoden, men är skeptisk:

– Eftersom jag sysslat med de här frågorna i 30 år, ställer jag mig väldigt avvaktande. För mig låter det osannolikt att uppnå så goda resultat på så kort tid, säger han.

– Det är få av mirakelmetoderna som ger ett bestående värde.

Resultaten är svårmätbara. Dessutom varierar barns tillstånd

avsevärt över tiden.

När ett barn mår bra, kan han eller hon få bättre resultat.

Även informatör Inger Rålenius på FMLS, förbundet funktionshindrade med läs- och skrivsvårigheter, tvivlar.

– Jag vill inte låta trist och bakåtsträvande, men det här är trettiosjätte metoden bara de senaste åren. Dyslexi är ett stort och komplicerat problem för både barn och vuxna. Det viktigaste är att se barnet som individ och ge dem bra bemötande och stöd i skolan.

Christina Vallgren