Bonniers bokklubb bluffar dig på 700 kr

Ännu ett sockrat erbjudande. Brevlådan hotar svämma över av personligt adresserad reklam. Kvinna har skrapat på guldkanten och kollat om annonsörerna håller sina löften.Väskans värde anges till 800 kronor – men den köps in för en hundralapp

1 av 8
Månadens bok Premie 1: Skinnväska, Uppgett pris: 500 kr., Värde i butik: ca 500 kr., Premie 2: Ryggsäck, Uppgett pris: 300 kr., Värde i butik: ca 199 kr., Inköpspris: ca 40 kr.
RELATIONER

Ett ryggsäck värderas till 400 kronor men köps in för 50. Klockor som värderas till 300 kronor köps in för 30.

Lockropen från bokklubbar och tidningar blir allt fler och allt mer överdrivna.

– Mitt intryck är att vi försöker vara så ärliga som möjligt, säger Eva Grantinger, marknadschef på Bonnier tidskrifter.

Kvinnas kontroll av direktreklamens erbjudanden visar att premiernas angivna värde ofta ligger långt över inköpspriserna.

Prissättningen för premievaror faller under de allmänna bestämmelserna i marknadsföringslagen.

– Företaget behöver inte ange inköpspriset men varans värde ute i butiken ska finnas med i reklamen, säger Weikko Skoog på Konsumentverket, KO.

Är det inte vilseledande marknadsföring att bara skriva

ut varans värde i butikerna?

– Inköpspriset hjälper inte konsumenten att bedöma vad varan är värd. Tanken är att konsumenten ska få reda på vad han eller hon själv skulle betala för en liknande vara ute i butikerna, säger Weikko Skoog.

I dag finns det ett tjugotal bokklubbar på marknaden och ännu fler tidningar. De flesta använder sig av direktreklamserbjudanden för att nå nya kunder. En direktreklamskampanj hos en större bokklubb brukar ge ungefär 40 000 nya medlemmar.

Konkurrensen är hård. Före 1995 var det inte tillåtet att skicka med klockor, parfym och pennor i erbjudandena eftersom varorna inte hade någon naturlig koppling till de böcker och tidningar som egentligen skulle säljas. Väskor fick skickas med eftersom böckerna kunde stoppas i dom.

Enligt Rickard Ekström, som är marknadsdirektör hos Bonnierförlagen, är väskor fortfarande den populäraste premien.

– Premier är något som har vunnit hävd på marknaden i dag. Det blir dyrare än om vi bara skulle locka med böcker. Men ofta måste kunden köpa ett antal böcker inom en viss period. Så det blir en bra affär för båda parter.

Många bokklubbar använder sig av köpåtaganden för att avskräcka ”väskryckare” – de som tar premien och sedan går ur klubben eller avslutar sin prenumeration.

De flesta premievarorna är specialbeställda och finns alltså inte ute i butikerna. Det är upp till företagen att kontrollera att väskorna och klockorna får ett pris som överensstämmer med liknande varor.

– Vi vänder oss till våra fabrikanter och får premiens pris i butik. Ibland går vi ut i butikerna för att få ledtrådar till prissättningen, säger Eva Grantinger, som är marknadschef på Bonnier tidskrifter.

I en kampanj för en nystartad hälsotidning erbjuds nya prenumeranter både en klocka och en parfym. Klockan värderas till 300 kronor och parfymen till 80 kronor. Men när Kvinna kollade upp priserna i butikerna värderades klockan till 100 kronor och parfymen till 40 kronor.

Är det inte så att ni har en tendens att överdriva värdet på varan för att få erbjudandet att låta så attraktivt som möjligt?

– Det hoppas jag att vi inte gör. Vi är tvungna att ange varans värde i butiken, vilket kan vara svårt när priserna ofta varierar från butik till butik. Vi vill ju ha en bra kontakt med våra kunder, säger Eva Grantinger.

Brukar du själv nappa på erbjudanden från tidningar och bokklubbar?

– Absolut. Ibland för att kolla upp konkurrenternas premier men jag nappar också om det är en för mig intressant produkt och användbar premie.

Pernilla Nordström