Ger du henne det hon vill ha?

Allt fler brudpar vill välja gåvor själva

RELATIONER

Brudparen lägger en önskelista i en speciell butik. Då är det bara för bröllopsgästerna att gå dit och handla present och stryka av på listan.

Presentfascism eller praktiskt?

Foto: MATS STRAND

Ni har kanske sett dem? Listorna. De som det blivande brudparet försynt poängterar ligger i den och den affären. Där står exakt vilka saker, vilket märke och hur många exemplar som de önskar sig av gästerna. Och priset förstås.

Enligt flera Duka-butiker runt om i landet som Aftonbladet Kvinna talat med märks trenden tydligt: allt fler brudpar lämnar in en färdig önskelista inför den stora dagen. Beräknande och trist, kan tyckas. Men tidsbesparande och smidigt tycker andra.

– Jag har själv varit på många bröllop och vet att brudparet inte alltid är nöjda med presenterna. Genom att skriva en önskelista kan de välja vad de vill ha i stället för att stå där med tre likadana saker som de måste gå och byta sedan, säger Maria Grimmark, butiksbiträde på Duka i Jönköping.

Blir det inte tråkigt och förutsägbart?

– Så kan man förstås se det. Men det vägs upp av att brudparet slipper byta de där gratängformarna de fått, eller att de står där med likadana vaser och inte vet var de ska göra av dem. De flesta gästerna tycker också att det är jättepraktiskt, men det förstås – vi träffar ju inte dem som inte gillar idén. Det finns många gäster som inte går efter listan utan går och handlar något helt annat.

NK i Stockholm är ett klassiskt ”önskeliste-varuhus” för den som inte vill ha vilken gammal anonym brödrost som helst i present. Uppemot 90 procent av alla som lämnar in önskelistor är brudpar.

– Det ligger i tiden med önskelistor, säger Sonja Cansu, på NK:s glas- och porslinsavdelning.

– Annars riskerar brudparet att få fem kastruller när de egentligen vill ha ett överkast. Vi får mycket positiv respons från gästerna också – det vet att de ger brudparet det de vill ha.

Men om sakerna känns för dyra?

– Då kan man dela med någon annan gäst, man behöver förstås inte köpa en hel porslinsserie själv, till exempel.

Cecilia Gustavsson

cecilia.gustavsson@aftonbladet.se

FAKTA/Önskepresenterna