Se upp! Du kan bli B2B-manager

Epidemisk titelsjuka har drabbat oss - smittan väller in från England och USA

1 av 3 | Foto: ANDREAS LUNDBERG
Göran Persson, statsminister: ”Ni kan kalla mig Manager of Talent”
RELATIONER

B2B- och Risk Manager, en ny vitamin och ett sällskapsspel?

Fel. Det är den nya floran av krångliga titlar som sköljer över oss.

Glöm gamla hederliga titlar som kontorschef. I globaliseringens spår heter det Office Facilities Manager. Fast det är fortfarande samma jobb.

- Vi använder oss väldigt lite av den här typen av titlar, säger Annika Ahlberg, personaladministratör på bemanningsföretaget Poolia.

- Men Poolia håller på att etableras i flera länder och då kan det nog komma fler engelska titlar, säger hon.

Detsamma tror platsförmedlare Marketta Kangas på arbetsförmedlingen. Där syns den anglosaxiska trenden i Platsjournalen, främst inom ekonomi- och marknadsföring eller i branscher där man tror sig kunna tjäna pengar. Men trenden sprider sig över hela arbetsmarknaden.

- Alla tycker att det låter finare på engelska och man försöker göra yrken tjusigare med en ny titel. Sedan är svenskarna alltid pigga på att anamma nymodigheter från USA och England, säger Marketta Kangas.

En annan anledning är att företagen globaliseras. Då underlättar det att ha samma titel i alla länder. Sedan vill företagen sticka ut för att synas i platsannonserna.

- En bra rubrik ger resultat och får folk att nappa. Då är det naturligt att marknadsföra sig så här, menar Marketta Kangas.

Men fungerar det inte tvärtom och förvirrar med titlar som exempelvis Future General Manager?

- Jo, det kan det göra. De som använder det försöker nog locka till sig andra med samma förtjusning som vill vara inne och moderna.

Vet du vad Future General Manager betyder ?

- Nja, det kan nog vara vad som helst som har med framtidsplanering att göra.

Kvinna ber Marketta Kangas att översätta fler krångliga titlar.

B2B-manager?

- Jag vet inte, kanske kan det vara flera yrken.

Business Planning Manager?

- Någon ledande position inom marknadsföring eller säljledning. Men det kan vara mycket.

Nej, det är inte lätt att veta vad alla nya titlar på arbetsmarknaden betyder. Och i framtiden lär det inte bli bättre.

Marketta Kangas tror även att själva innehållet i annonserna alltmer kommer att skrivas på engelska. Något som faktiskt redan förekommer i Platsjournalen, främst för att locka till sig flerspråkig personal.

FAKTA/Titlar i tiden

Katarina Lagerwall