Kalla killar krymper kalaskulan

Banta utan att anstränga sig, kan det vara sant? Jo, se bara till att frysa – kyla ökar kroppens förbränning.

1 av 2 | Foto: Mats Fogeman
David D-flex seisay tycker att det är bättre att hålla sig inomhus på vintern.
RELATIONER

Huttrar du i kylan?

Grattis, då bantar du utan att behöva jogga eller käka Nutrilett.

Idén är lika enkel som genial: du klär dig lätt, går ut i svinkylan och fixar din beach 2001-kropp utan ansträngning.

Eftersom människokroppen är så konstruerad att den vill ha det 37-gradigt – sommar som vinter – ser den till att få det varmt och gosigt. Kroppen gör det genom att förbränna fett. Till exempel det där som hänger ut över linningen på dina byxor.

Det är svårt att säga exakt hur myc-

ket energi du förbrukar genom att ha det kallt om öronen men exemplet visar att det går åt en hel del för att du ska hålla temperaturen.

En kilokalori (kcal) är den energimängd som krävs för att värma ett kilo vatten en grad.

70 procent av kroppen är vatten. Väger du 70 kilo blir det 49 kilo vatten. För att värma vattnet i din kropp en futtig grad går det åt 49 kilokalorier. Det motsvarar drygt två köttbullar (se tabellen).

Om du vrider ner termostaten hemma eller alltid går barfota ute kommer din kropp att ställa in sig på att det blivit kallare och öka förbränningen. Du acklimatiserar dig.

Det är den förmågan som gör att nollgradigt känns så vidrigt kallt en höstdag men som en ljum föraning om våren i mars.

Din kropp har vant sig, ställt in värmepannan på max och fläsket smälter undan.

Bra, va?

Fungerar köldbantning?

Eva Callmer, nutritionist på Centrum för tillämpad näringslära:

– Visserligen går det åt mer energi för att hålla kroppstemperaturen i ett kallt klimat men det är inga jättestora mängder. Vi klär ju på oss.

– I teorin skulle man kunna springa ut tunnklädd i kylan och banta på det viset men jag rekommenderar inte metoden.

– Förr i världen, innan vi hade ordentligt uppvärmda bostäder, spelade säkert kylan en större roll för våra kroppars energiförbrukning.

Örjan Källskog, docent i fysiologi:

– I princip går det att banta så. Kroppen startar processer för att hålla värmen uppe men i praktiken undrar jag om det är effektivt.

– Man skulle kunna ha det kyligt hemma för att vänja kroppen vid en högre förbränning. Men jag tycker det är bättre att utnyttja vinterkylan i form av alla

fina isar. Att åka långfärdsskridskor är ett bättre sätt att öka förbränningen.

David D-flex Seisay, personlig tränare:

– Jag har faktiskt läst om kyla och bantning någonstans men jag tycker det är bättre att hålla sig inomhus på vintern annars kan man dra på sig lunginflammation.

– Vill du hålla vikten, hitta något som passar dig, något som du tycker är kul. Du

kan hålla på med konditionsapparater, aerobics, lyfta

vikter eller till och med spela tennis inomhus i stället för

att vara ute och frysa.

Jon Hansson