Hej då gubbar – nu tar vi över!

Alla talar om dem. Nu är det kvinnorna som tar över vd-stolarna i näringslivet.

1 av 5 | Foto: Ulf Höjer
Marianne Nivert är framgångsrik vd för Telia.
RELATIONER

 Antonia Ax:son Johnson är inte längre ensam herre ? förlåt, kvinna, på täppan. Kvinnorna tar för sig av den stora maktkakan med stora tuggor. Inte bara i rent inflytande utan även i ryktbarhet.

Just nu pratar vi hellre om Cristina Stenbeck, affärskvinna på väg uppåt, än hennes pappa, mediamogulen Jan Stenbeck. Och Ingvar Kamprad i all ära. Men den vi vill veta mer om just nu är stålkvinnan och Geena Davis-lookaliken Kerri Molinaro som tagit över vd-stolen för svenska Ikea i Kanada. Eller – för all del – Josephine Rydberg-Dumont som är vd för Ikea of Sweden, här i Sverige.

Men den lady som på senare tid varit måltavla för vår beundran och nyfikenhet heter Marianne Nivert och är vd på Telia. För några veckor sedan utsåg tidningen Veckans Affärer henne till Sveriges mäktigaste kvinna.

Även utomlands pratar man om Telia-Nivert. När välrenommerade finanstidningen Wall street journal listade Europas mest inflytelserika kvinnor hamnade Marianne Nivert på fjortonde plats.

Nivert, som ju ersatte Jan-Åke Kark när denne avgick på grund av sjukdom, började sin karriär på Televerkets personalavdelning 1963.

Strax innan hon tog över efter Kark, var hon förste vice vd och chef för Telia nät. En av anledningarna till att Nivert hela tiden stannat hos samma arbetsgivare är just företagets syn på kvinnliga framgångar:

– Jag tror att Telia är ett företag som haft mer blick för kvinnor i organisationen, säger Nivert.

En annan mäktig kvinna är Anitra Steen som, sedan 1999, är vd på Systembolaget. Näthandeln floppade, men lördagsöppet däremot, blev en succé.

Inom media är kvinnorna stora maktfaktorer. Amelia Adamo, vd för Amelia förlag, är en. Sveriges televisions vd Maria Curman en annan.

Bland de friare fräsarna finns Anna Bråkenhielm, vd för produktionsbolaget Strix som bland annat gör ”Expedition: Robinson”. Bråkenhielm sålde Robinson-konceptet utomlands. Och hur det gick med det vet vi ju: i exempelvis USA har ”Survivor” som är den amerikanska versionen av ö-leken, slagit tittarrekord och blivit en storsuccé.

Framtidens maktkvinnor, då? Jo, till dem hör förstås Cristina Stenbeck, om vi får återgå till henne. Enligt Jan Stenbeck, bestämde sig Cristina för att ta över imperiet redan då hon var fyra år.

I dag har 23-åriga Cristina bland annat pluggat tre år ekonomi med inriktning på strategiskt management och pr vid Georgetown university. Att hon kommer att bli en maktfaktor i framtiden är det ingen tvekan om. När Jan Stenbeck utsågs till Årets företagare 1999 av Dagens industri, presenterade han dottern med orden:

”Det är hon som ska ta över familjens affärer.”

Ulrika Svensson