Vi slår hål på må-bra myterna

Kvinna listar fem vanliga råd - och ger dig tipsen som håller bättre

RELATIONER
Deppig? Manisk? Dåligt självförtroende? Många hjälp-dig-själv-råd i populärpsykologiska böcker kan göra dig sämre.
Foto: Sanna Sjöswärd
Deppig? Manisk? Dåligt självförtroende? Många hjälp-dig-själv-råd i populärpsykologiska böcker kan göra dig sämre.

Myt 1: Om du släpper lös din vrede försvinner den.

Böckerna säger: Slå på en kudde eller en sandsäck. Skrik och svär under tiden. Se gärna ansiktet på personen du är arg på framför dig på kudden eller sandsäcken.

Forskarna säger: Nya studier visar att man genom vredesutbrott tvärtom håller den vid liv. Flera studier visar dessutom att man genom att uttrycka sin vrede får ökad belastning på hjärtat vilket kan leda till hjärt-kärlsjukdomar.

Vad göra i stället: Ett bättre sätt att tackla vrede är enligt den amerikanske psykologen Brad Buschman att göra något som är oförenligt med ilska. Till exempel att se en rolig film, läsa en spännande bok, skratta med vänner eller lyssna på musik.

Myt 2: Tänk glada tankar när du är deppig så blir du glad.

Böckerna säger: Lämna otrevliga upplevelser och misslyckanden bakom dig och fokusera på det som är bra. Tänk positivt.

Forskarna säger: Forskning visar att när vi är deprimerade är våra hjärnor upptagna med just det, och har ingen hjärnkraft kvar till att trycka undan de negativa tankarna. När vi försöker att distrahera oss själva kommer ändå bara negativa tankar.

Vad göra i stället: Prata med vänner, släktingar eller en terapeut som kan hjälpa dig att få tänka på något annat. Eller gå till en plats där människor har kul – ett party, en park eller ett shoppingcenter.

Myt 3: Visualisera ditt mål så når du det.

Böckerna säger: Se framför dig det ögonblick då du lyckas uppnå ditt mål.

Forskarna säger: Du känner glädjen över att ha nått målet, utan att ha uppnått något resultat i verkligheten. ”Det kan tvärtom göra dig ovillig att arbeta hårt eller ta risker eftersom du redan har uppnått målet i drömmen”, säger Shelley Taylor, filosofie doktor i psykologi.

Vad göra i stället: Tänk på vad du ska göra för att nå ditt mål. Shelley Taylor lät en grupp studenter föreställa sig hur det kändes att få högsta betyg på nästa prov. En annan grupp såg sig själva sitta i biblioteket och läsa. Den andra gruppen fick bättre resultat på provet.

Myt 4: Bekräfta dig själv och få bättre självförtroende.

Böckerna säger: Skriv att du är bra på ett papperslappar och placera dessa där du ser dem. Ett annat förslag är att spela in ditt positiva mantra och låta kassetten gå både dag och natt.

Forskarna säger: Att förändra sina känslor är betydligt mer komplicerat, menar William Swann, filosofie doktor på universitetet i Texas. När det inte fungerar med lapparna känner vi oss ännu sämre. Forskning visar också att de med dåligt självförtroende inte tror på att de är bra förrän någon annan prisar dem.

Vad göra i stället: Det enda sättet att bota dåligt självförtroende är att gå till källan – det bemötande du får av andra. Umgås bara med personer som tycker att du är toppen eller förändra hur folk behandlar dig genom att vara mer bestämd,

säger Swann.

Myt 5: Gräla bättre genom att lyssna aktivt.

Böckerna säger: Aktivt lyssnande innebär att du inte bara hör, utan också förstår vad din partner säger. Metoden är att lyssna på vad din partner säger och sedan omformulera till dina egna ord vad du tror att han eller hon vill säga dig.

Forskarna säger: Det finns bara ett problem med aktivt lyssnande – ingen gör det. Trots att metoden har marknadsförts av terapeuter i tre decennier visar undersökningar att par – inklusive de lyckligt kära i långvariga relationer – fullständigt ignorerar metoden när de grälar.

Vad göra i stället: Var mindre fientlig när du har klagomål på den andre, lyssna på vad din partner har att säga eller ge den andre en kram för att lätta på spänningen, tycker Sybil Carrere, psykolog på universitetet i Washington som har lett en studie i hur nygifta par beter sig mot varandra.

FAKTA/Så skiljer du bra böcker från dåliga

FAKTA/Böcker om personlig utveckling

Christina Larsson