Behövs grejer för tjejer?

Åh åh åh grejer... För tjejer. Som om det inte räckte med speciella tjejleksaker och tjejfilmer och tjejkläder så kommer det ständigt nya prylar riktade speciellt till kvinnor.

1 av 3
Medel mot håravfall Regaine: Vad gör den till en tjejprodukt: Förpackningen, där kvinnor med typiskt kvinnligt håravfall är avbildade för att de ska kunna identifiera sig. Informationen i förpackningen är riktad särskilt till kvinnor. Funktionsskillnader: Nej, produkten är likadan som den för män. Prisskillnad jämfört med motsvarande killgrej: Ingen.
RELATIONER

Det börjar redan på småbarnsstadiet. Flickor ska ha tjejfärger (= rosa) på kläderna, gärna med flickiga detaljer som volanger. Och tjejleksaker förstås: små kammar och dockor och speciellt lego i söta färger.

Sedan kommer prylarna som just tjejer behöver eller vill ha: locktänger, läppstift och tjejtidningar. Bland annat.

Och ibland dyker de upp - tjejprodukterna som är en sorts variant av killprodukterna, men med "kvinnlig" framtoning. Marknadsföringen skriker ut att "Kvinnor - det här är något bara för er!" Det kan vara den specialdesignade pennan, tjejtelefonen eller bilen som just kvinnor förväntas älska.

Minns ni kanske "tjejölen"? Den kom ut på Systembolaget 1997 i lyxigt svart och guld. Men enligt Kopparbergs Bryggeri hördes många kritiska röster - kvinnor undrade upprört varför de behövde en speciell öl. Ölet sålde dåligt, och blev rena gravölet när det försvann i slutet av 1997.

Så varför finns tjejgrejerna egentligen?

- Jag tror helt enkelt att företagen vill sälja mer. Det kanske rör sig om en produkt som säljer bra till män, och så vill man nå en ny kundgrupp, nämligen kvinnorna, säger Åsa Skog-lund. Hon är inköpare på Designtorget, som säljer alla möjliga produkter - allt från leksaker till möbler.

- Sedan finns förstås de kvinnliga uppfinnare och designers som verkligen brinner för att göra något som deras medsystrar behöver.

Hon tror egentligen inte att kvinnor i allmänhet vill ha något som lanseras som en speciell tjejpryl.

- De flesta tycker nog att det känns lite töntigt - det gör jag själv. Vi är så medvetna om jämställdhet i dag och vill inte att det ska vara så stora skillnader mellan könen.

- På ett sätt går ju de här sakerna tvärtemot det, själva tanken är ju att kvinnor skulle behöva särskilda grejer. Men det är klart att en del gillar det, särskilt saker som är anpassade efter vissa speciella behov.

Som exempel nämner Åsa Skog-lund en storsäljare: den lilla färgglada plastpotta som kom för några år sedan för att kvinnor skulle kunna lätta på trycket utan en toalett till hands.

Även Synnöve Mork, lektor på Konstfack i Stockholm, talar om plastpottan som en bra kvinnoprodukt eftersom den har en vettig funktion.

Tror du att kvinnor vill ha produkter som lanseras som tjejgrejer?

- Ja, om det är schysta grejer, så varför inte? Om man vet att saken verkligen fyller ett behov och är funktionell för kvinnor är man väl bara tacksam.

- Men bara för att vi är

kvinnor behöver inte saker se annorlunda ut - det räcker inte med att produkten är snygg. Även om man naturligtvis kan gå på sådant ibland...

Synnöve Mork tror också att det kan finnas ett behov av saker som bekräftar det kvinnliga och manliga, till exempel när en förälder ska köpa saker till både sin son och sin dotter.

Cecilia Gustavsson