Karriär eller barn? Dags att vägra välja

Har ert företag också fattat att barn är bra business? Visa det! Klistra upp en dekal och var med i Aftonbladet Kvinnas kampanj

1 av 2 | Foto: Lotte Fernvall
Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin blir först med att klistra upp dekalen.
RELATIONER

Bebiskontrakt. Mammor som får sparken under föräldraledigheten.

Aftonbladet Kvinna har tidigare i vår skrivit om föräldrars svåra situation på arbetsmarknaden.

Men allt är inte nattsvart. Allt fler företag satsar på att bli föräldravänliga. Nu kan de visa det med Aftonbladet Kvinnas dekal.

Anders Gerdin, 56, är chefredaktör på Aftonbladet och trebarnsfar.

På vilket sätt gynnar Aftonbladet föräldraskap?

- Vi tolkar alla regler generöst. Man ska inte förlora på att föda barn, snarare tvärtom. Vi fyller ut föräldrapenningen så att alla får 90 procent av lönen under fyra månader. I vårt jämställdhetsarbete ingår att i framtiden till exempel bjuda in även dem som är föräldralediga till alla möten, och se till att de får utvecklingssamtal med sin chef även under föräldraledigheten.

Vad tycker du om att unga tjejer skriver på kontrakt där de lovar att inte skaffa barn?

- Det är väldigt korkat. Det är en naturlig del av livet att föda upp nya generationer. Jag skulle inte vilja ha personal där alla är ungkarlar och ungkarlsflickor. Jag vill ha ett blandat gäng, både äldre och yngre, tjejer och killar, nyblivna föräldrar och fembarnsmammor.

Hur mycket pappaledighet har du själv tagit ut?

- Alldeles för dåligt. Jag har två vuxna döttrar och med dem var jag bara hemma de tio obligatoriska dagarna. Och inte heller med min sladdis som i dag är tio år bättrade jag mig. Jag är inget gott exempel.

Varför är barn bra business?

- Jag tror att barn utvecklar medarbetarnas karaktär och livserfarenhet - och det har vi nytta av också. Barn blir man lycklig av och nöjda medarbetare är bättre än missnöjda.

Christina Larsson