Pornografi? Nej, det är reklam för parfym

Och i höst kommer trenden till Sveriges skyltfönster

1 av 2 | Foto: Katrin Jakobsen
RELATIONER

PARIS

En hård våg sveper över franska reklampelare. Porno-chic kallas den nya trenden inom parfym- och sminkannonserna, som med väldigt grova, näst intill pornografiska, bilder försöker fånga uppmärksamhet. Mannekängerna låtsas masturbera, få orgasm eller ha lesbiskt sex.

En kritvit, helt naken kvinna med högklackade skor åmar sig för Yves Saint Laurents parfym Opium. Hon ligger på svart siden, hennes könsorgan är rakat och retuscherat, bröstvårtorna överpudrade. Bilden visas på högkant, en förvirrande vinkel som för tankarna till herrtidningarnas utvikningsflickor.

Opiumreklamen, likt den för Ungaros nya parfym "desnuda", där en mannekäng ser ut som om hon masturberar, har just tagits ner från stortavlorna över stan. Klagomålen har tydligen gett tillräckligt med publicitet. På marknadskontoret hos Yves Saint Laurent påstår man sig vara helt oförstående.

- Pornografi?? Nej, parfym! Uppståndelsen är helt obefogad, skrattar presschefen.

Reklamen finns nu istället i modemagasinen. Och vissa, som till exempel den för Yves Saint Laurents parfym "Paris", har modifierats för pressen. På bilden som antydde trekantssex (en barbröstad kvinna står i ett hotellbadrum med en halvnaken och en påklädd man ) har den påklädda mannen klippts bort. Och "desnuda"-mannekängen smeker sig numera bara mellan brösten, istället för mellan benen.

Man har vant sig vid att det med jämna mellanrum bråkas om reklamkampanjer. De anses då vara diskriminerande, antingen politiskt, etniskt eller sexistiskt. Vissa företag med Benetton i spetsen satsar stenhårt på känsliga tema. Och i Sverige anmäls HM:s underklädesannonser jul efter jul av upprörda, kränkta kvinnor.

I Frankrike däremot har man alltid varit tolerant när det gäller sex. Julens HM-modell Claudia Schiffer i minimala underkläder skapade tvärtom en våg av beundran både hos kvinnorna och männen.

Men pornochic är ett nytt brutalt knep som använder känslor på samma sätt som "finare" herrtidningar brukar göra. Det är rakt på sak, lämnar väldigt lite utrymme för fantasin. Och är samtidigt "ren". En styv penis, könshår och samlag är fortfarande bannlysta. Den nya trenden syns redan i modetidningarnas redaktionella del. Vårmodet fotograferas som om det rörde sig om uttagningen till "Playmate of the year". Och det lär bli ännu värre i höst, när bondage-stilen kommer att bli rumsren även i Sveriges skyltfönster."

Katrin Jakobsen