1 000 dekaler redan på plats

Barn- och föräldravänligheten sprider sig på Sveriges företag

1 av 2 | Foto: maria östlinBarn är bra för världen, sade plats- chefen
Fler och fler företag inser att barn är bra business.
RELATIONER

Har du sett Kvinnas BB-dekal på din arbetsplats?

Snart har läsarna satt upp 1 000 dekaler på sina barnvänliga företag. Eller där föräldradebatten behöver en skjuts i rumpan.

Varför beställde du dekalen Barn är bra business till ditt företag?

Åsa Torbjörnsson, 33, ställföreträdande konsultenhetschef på it-konsultföretaget AU-system AB i Östersund:

- Jag blev rekryterad som chef när jag var gravid i femte veckan. Jag var mammaledig tills i höstas och jättesugen på att satsa på nytt. Bara dagarna innan jag skulle hit och skriva avtal insåg jag att jag var med barn igen. Jag träffade min blivande platschef Lars-Göran Nilsson som undrade om jag var beredd att skriva under. "Ja", sade jag, "men jag måste berätta en sak. Jag är gravid." Då sa han "Barn är bra för världen. Vi har en positiv syn på barn i det här företaget. Skriv på nu." Vår platschef borde kunna vara en förebild för många män. Han brinner för att väva in familj- och privatliv i företaget. Han ser att det inte fungerar på jobbet om det inte fungerar i familjen.

Varför beställde du dekalen Barn är bra business till ditt företag?

Jeffrey Marlowe, 32, jobbar med operativsystem på WM-data Scania i Södertälje:

- Jag tänkte sticka åt min chef dekalerna nästa vecka när vi ska diskutera manligt och kvinnligt på ett seminarium. Jag har inte barn själv men saknar en större diskussion kring föräldrapolitik. Just nu finns det inga konkreta planer på hur arbetsplatsen ska bli barnvänligare men det är ett steg på vägen att vi pratar om det. WM-data vill ju profilera sig som barnvänligt.

FAKTA/Aftonbladets kampanj

Eva-Lotta Eriksson