Snyggare, rikare och sexigare...

Tjej- och damtidningarnas goda råd har urartat till krav på ett lyckat liv

RELATIONER

Minska rynkorna!

Höj din lön!

Få ett bättre sexliv!

Tjej- och damtidningarna blir allt fler – och därmed också alla råden.

Har tidningarna urartat från peppare till kravmaskiner?

Aftonbladet/Kvinna frågade två tidningsmakare, Gunny Widell och Susanne Ljung.

Foto: Kalle Assbring

Gunny Widell: – Det kan skapa ångest hos osäkra

Gunny Widell, 72, är damtidningsdrottningen som varit chefredaktör på bland andra VeckoRevyn, Husmodern, Sköna Hem och Viva. Under decennier har hon sett nya tidningar komma och gå, och märkt hur deras journalistik förändrats.

Har dam- och tjejtidningar blivit kravmaskiner?

– Ja, men det har de varit länge. Det har inte blivit värre än tidigare.

Framför allt tycker hon att kraven gäller vad läsarna bör konsumera: ”rätt” märken på kläder och kosmetika till exempel.

– Det kan skapa ångest hos osäkra personer.

Samtidigt tycker hon mycket om den, som hon säger, ”trösterika och inspirerande”, journalistiken som det finns mycket av i dag – och hon ser den inte som krävande.

– Det kan gälla att våga göra något nytt, skaffa en utbildning, våga bryta upp, tänka om. Det tror jag är väldigt inspirerande, och inte kravfyllt. Det handlar om att läsaren kan analysera sig själv och sina möjligheter och inte vara rädd för det nya.

n Har du själv känt ett ansvar för hur läsarna ser på sig själva, till exempel om de är missnöjda med sitt utseende?

– Nej, inte när det gäller utseendet. Jag litar på läsarna och tror inte att folk är så korkade att de tar skada av det som skrivs om skönhet. Däremot är det lite ruskigt att visa upp anorektiska modeller, eller till exempel silikonfyllda läppar.

Vilket är det viktigaste innehållet i den här sortens tidningar?

– Förr, i de klassiska damtidningarna, handlade det om att bli duktig på kvinnans ”egentliga” uppgift: att stödja sin man med att stryka skjortor, laga mat med mera. I dag handlar det om att pusha kvinnor. Läsaren måste känna att hon har nytta och glädje av tidningen. Jag tror på att bygga upp läsarnas självförtroende, särskilt för tjejtidningarna.

Den som bläddrar igenom några av dagens tjej- och kvinnotidningar kan sucka åt de liknande budskapen: ”Våga säga nej”, ”Så blir du snyggt brun” och ”Det nya tantrasexet”. Men Gunny Widell tycker inte att det är någon egentlig likriktning om man tittar lite närmare:

– På ett yttre plan ser de lika ut. Men det är en kolossal skillnad på tidningarnas sätt att behandla läsarna. En tidning kan skriva om sex pladdrigt och inte ta läsarna på allvar, medan en annan kan skriva om sex och relationer i en allvarlig ton.

Hur tror du att de här tidningarna har förändrats om tio år?

– De med massor av olika sorters läsning försvinner. I stället blir tidningarna allt mer specialiserade på olika saker som inredning, mat eller skvaller.

FAKTA/Upplagor