Uppdrag: sälja sig själv till Hollywood

Såpaskådisen Cecilia Bergqvist åkte till Cannes i jakten på nya biroller - Aftonbladet följde henne

1 av 4 | Foto: nikolai jakobsen
Pojkvännen Patrik, till vardags byggnadssnickare, kom ner till Cannes på sin Harley Davidson-motorcykel.
RELATIONER

CANNES

Guldpalmer och världsstjärnor.

Filmfestivalen i Cannes, som slutade i går, handlar också om B-filmer och folk som säljer sig själva som en handelsvara.

Aftonbladet har följt "Vita lögner"-skådisen Cecilia Bergqvist, 28, och hennes ibland något bisarra väg mot framgång och berömmelse"

Det är andra året som hon besöker filmfestivalen i Cannes. Hon flög hit, medan pojkvännen Patrik, till vardags byggnadssnickare, åkte hit på sin Harley Davidson-motorcykel.

- Egentligen är det ju mest semester, man festar och träffar folk, men så visas ju mina filmer här också, säger hon.

En av kompisarna hon har festat med är Josef Fares, regissören till "Jalla! Jalla!"

- Jag var med i pilotfilmen som Josef gjorde inför "Jalla! Jalla!" Torkel Pettersson och jag låg nakna i en säng en hel dag och gjorde den där scenen när han inte kan få upp "dicken". Sedan kunde jag tyvärr inte vara med i den riktiga filmen, det krockade med mina jobb i Los Angeles.

Cecilia ingår i den fasta ensemblen i TV 3-såpan "Vita lögner". Hon säger att det är hårt arbete, hyfsat betalt och väldigt lärorikt. Och hon tycker det är trist att vissa etablerade skådisar "ser ned" på dem som är med i såpor.

- Tiderna förändras. Sådana som Margaretha Krook, om hon hade varit ung i dag, hade kanske börjat i såpor, för att sedan gå vidare till andra och bättre jobb.

- När man träffar folk i Hollywood - och det är ju ändå filmens Mekka - och berättar om "Vita lögner" blir reaktionen helt annorlunda. Mer i stil med "Wow, du är med i en såpa, that´s great!"

Parallellt med såpajobbet hemma i Sverige, försöker hon sig på en internationell karriär. Hon är med i två filmer som visas här i Cannes. En B-skräckis och ungdomskomedin "Pretty cool".

- Troma Film, som producerat skräckfilmen, vill ju gärna att deras skådisar ska göra reklam för filmerna. Gå lättklädd på stranden och så där, men det har jag förklarat att jag vägrar göra. Vi blev rätt osams Lloyd Kaufman (bolagets chef) och jag, när vi diskuterade den saken.

Cecilia håller med om att mycket i filmbranschen handlar om sex. Om att se bra ut, kanske klä av sig och visa brösten.

- Jag gjorde ett par kärleksscener i en Emmanuelle-film, den är riktigt jävla dålig, men det var helt enkelt ett sätt att få resan betald till Los Angeles och få en roll i "Pretty cool", som produceras av samma bolag.

Den filmen visades på marknaden här i fredags. Det är en OK ungdomsfilm om pilska skolungdomar, lite i stil med "American pie". Cecilia spelar rektorns sekreterare - snipig men ändå sexig och eftertraktad av killarna i plugget.

Regissören Rolfe Kanefsky är imponerad av Cecilia.

- Många amerikanska tjejer är så upptagna med sitt utseende. Cecilia verkar inte riktigt förstå hur vacker hon är, hon liksom bryr sig inte om sitt utseende. På det sättet är hon som Cameron Diaz. Hon vågar skoja med sig själv. Jag tror hon kan gå hur långt som helst.

En annan scen ur B-filmsvärlden: På en lyxbåt i Cannes hamn presenterar belgiska producenten Rob Van Eyck sin kommande actionfilm "Afterman 2". Journalister får träffa filmens stjärna Cecilia Bergqvist.

- Det här är rätt bisarrt. Jag är liksom bara här och pratar med journalister och säger att jag är intresserad av att vara med i filmen. Det finns inget manus än, säger hon.

- Så fungerar den här branschen. Jag får mer uppmärksamhet om jag har en utländsk skådis på gång till filmen, berättar producenten.

"Vita lögner", utländska B-filmer, vad är målet med alltihop?

- Man kan ju kanske få en jätteliten roll i en Spielberg-film. Fast förmodligen är det mer spännande och utvecklande att göra större roller i mindre amerikanska independent-filmer.

- Och egentligen har jag inget mål med min karriär. Jag ser det mer som att den här resan, hela vägen, är som ett spännande äventyr. En gigantisk egotripp.

Jan-Olov Andersson