Mamma – vår nya sexsymbol!

1 av 3 | Foto: AP
Victoria Beckham var sexig redan som ”Posh Spice” och blev sexigare efter sonen Brooklyn.
RELATIONER

De är förmögna, vackra och framgångsrika.

Och mammor.

I USA kallas den nya trenden för ”madonnakomplexet”.

 En kvinna får barn. Det händer dagligen och har inte skapat några större rubriker. Fram till nu. En baby har blivit kvinnans senaste accessoar.

Bredvid läppstiftet i Chanelväskan ligger amningsservetter, AD-droppar och ett gäng reservnappar.

I USA finns det snart inte en enda tidning som inte rapporterar om de senaste kändisbebisarna, adoptionsskandalerna och driftiga karriärmammorna.

England ligger hack i häl.

Det är superstjärnor som Madonna, Catherine Zeta-Jones och Kate Winslet som satt trenden. De blottar sitt moderskap, inte som en trofé utan som ett tecken på sexighet. ”Titta vi är alla mamma Mu nu. Och kan samtidigt driva våra egna företag, filma och sköta hushållet. Och vara sexgudinnor.”

I Sverige har vi kändisar som Pernilla Wahlgren, Tilde de Paula och Unni Drougge.

– Jag förstår inte varför man ska separera moderskapet och sexualiteten. Man är ju fortfarande kvinna. Men det moderskap som utspelar sig i Hollywood skiljer sig otroligt mycket från vanliga människors liv. Det är en förljugen bild av mammarollen som bara spär på den ensamhet och känsla av otillräcklighet som många kvinnor känner idag, säger fembarnsmamman och författaren Unni Drougge.

– Uppfattningen att kvinnan ska självutplånas och vara madonna när hon är mamma är ju helt vansinnig, tycker programledaren och snart tvåbarnsmamman Tilde de Paula.

Den nya kvinnliga ikonen är en sammansmältning av madonnan och horan.

Att moderskapet hyllas i Hollywood bör helt klart ses som ett framsteg.

För trots all sentimentalitet kring moderns roll genom historien har hennes faktiska status alltid varit ganska låg. Och nu trettio år efter den feministiska revolutionen har moderskapets status knappast blivit högre. När en kvinna får barn minskar hennes resurser: inkomsten sjunker och karriärmöjligheterna naggas ordentligt i kanten.

Kan bilden av en välbetald, vacker och framgångsrik kändis med en bebis på höften ändra på detta?

Lena Gemzöe vid Stockholms universitet är skeptisk.

– Visst kan det signalera till kvinnor att äktenskap och barn inte alls behöver innebära att man försvinner från offentligheten och att man suddas ut som sexuell varelse. Men jag tror knappast att vanliga kvinnor kan identifiera sig med dessa pastelliga Hollywoodkvinnor.

Lena Gemzöe forskar kring Mariakulten. Bilder på sexiga kändismammor som porträtteras likt madonnan menar hon är en produkt från männens värld.

– Det är männen som separerar moderskap och kvinnan som sexuell individ. Det så kallade madonna- och horakomplexet är ett manligt komplex.

– Å andra sidan kan den här glorifieringen av moderskapet vara ett tecken på att kvinnor nu själva anammar madonnabilden för att visa att kombinationen mamma, sexig och barn inte är motsägelsefullt.

Trots detta är gränsen för vad som är för mycket hora och för lite madonna hårfin. En mamma som spelar på sin sexighet provocerar. Både män och kvinnor.

Caroline Forsman