H & M: Vi vill ge kunderna möjlighet att själva välja ljus

RELATIONER

På Hennes & Mauritz designades provrummen om för drygt två år sedan.

Förutom att väggarna har blivit lugnt beigegrå finns en ljusbrytare i flera butikers provrum.

Den gör att man kan välja mellan att få se brun ut eller att få se klädernas färger som de ser ut utomhus.

SARA RINGSTRöm Med rätt belysning ser du dig själv – och kläderna – i ett nytt ljus.
Foto: Sara Ringström
SARA RINGSTRöm Med rätt belysning ser du dig själv – och kläderna – i ett nytt ljus.

– Man kan byta mellan varmt och kallt ljus. I det varma ser man inte så blek ut.

– Det lite kalla ljuset är å andra sidan bättre på att återge färgerna rätt, säger Clas Moberg, som jobbar på Hennes & Mauritz inredningsavdelning.

– Förut fick vi mycket kritik för att det var kallt ljus i provrummen. Många kände sig bleka i största allmänhet. Och så fick vi klagomål på att provrummen var små och trånga och hade insyn.

Lurar ni inte kunden att vara snyggare än den är i det tonade ljuset?

– Vårt mål är inte att luras. Vi vill ge kunderna möjligheten att välja ljus själva samtidigt som vi vill kunna ge färgerna på plaggen rättvis nyans.

n Hur reagerar kunderna?

– De flesta provar i det kalla ljuset. De tänker väl kanske inte på att de kan ändra. Men en del gillar ju att se så bra ut som möjligt när de provar. Bland personalen föredrar vi att prova i det tonade ljuset.

Har ni funderat på att ha speglar som gör att man ser långsmal ut?

– Nej, det är väldigt dyrt att göra sådant med kvalitet, tror jag. Och det blir ju lite lustiga huset av det hela.

FEM TIPS/Lär dig glädjas åt säljknepen

Eva-Lotta Eriksson