Jessica Ritzén: Kvinnor borde sluta sura och börja strippa!

RELATIONER

Jag hade fel. Fånigt att tro att en bild av en tjej som tar av sig kläderna påverkar synen på kvinnor i allmänhet.

Alldeles urbota dumt. Lika absurt som att påstå att marknadsföring är verkningsfull och att det finns en poäng med opinionsbildning.

Nej, jag inser nu att Ajaxreklamen, där mamma städar, tvättar och kramar barn, inte alls förleder oss att tro att kvinnans roll är att ta det största familjeansvaret.

Lika lite som Volvoreklamen, där mannen rattar och tävlar med grannmannen om vem som har fräckast bil, ger sken av att makt, pengar och hästkrafter hör männens sfär till.

Hur skulle då några avklädda kvinnokroppar i tidningar eller på MTV kunna vara farliga? Könsstereotyper existerar ju överhuvudtaget inte längre. Vi bedöms i alla situationer som människor, inte som män eller kvinnor.

Visa mig den forskning som slår fast att mediebruset bidrar till att kvinnans värde mäts i skönhet snarare än kompetens. Den där Susan Faludi ger jag inte mycket för.

Alla kvinnor borde sluta sura och börja strippa. Det gäller dig drottning Silvia, liksom Maud Olofsson, Antonia Ax:son Johnson, Kattis Ahlström och alla nybakade studentflickor och mormödrar på hemmet.

Ställ upp nu och gör

världen lite vackrare, gladare och roligare att leva i. Lev upp till myten om den svenska synden. Visa för omväxlings skull att kvinnor inte bara besitter en stor och värdefull kompetens utan har något på utsidan också. Något fint och vackert att visa upp. Pusha upp silikonbrösten, pluta med de förstorade läpparna, sträck anorexiarmarna, ajajajvaxa din bikinilinje, stryk brun-utan-sol över den fettsugna magen och spraya ditt superoxiderade hår. Du behöver faktiskt bara vara dig själv, kvinna.