Köpstarka tweens är marknadens nya favoriter

RELATIONER

De är mellan 8 och 12 år.

De har massor av egna pengar.

I England kallas dessa nya köpstarka konsumenter för tweens.

Och är hett villebråd på marknaden.

Barn mellan 8 och 12 har blivit högvilt för marknaden. De är konsumenter på frammarsch. Marknadsförarna slåss om deras gunst.

I England kallas de för tweens (eller tweenagers).

De har egna konsumtionsvanor som efterliknar tonåringarnas.

I Storbritannien finns fyra miljoner barn i dessa åldrar och i Sverige cirka en halv miljon.

Att barn spenderar alltmer pengar på konsumtion är sannolikt en konsekvens av den intensiva marknadsföringen, som riktar sig till dem.

– Jag är helt övertygad om att ALLA barn anses som en viktig målgrupp för marknadsförarna. Man lägger inte stora pengar på marknadsföring och reklam om inte syftet är att nå denna målgrupp, säger Britt-Mari Törnkvist, byrådirektör på Konsumentverket.

Hur har barnen – som ingen räknade med förut – blivit en så åtråvärd konsumentgrupp?

Barnen har egna pengar att spendera.

Barnen tjatar till sig prylar och pengar av föräldrarna.

Producenterna vill binda barnen till sig för att skapa framtida märkestrohet. Barnen ska förbli lojala konsumenter.

I Sverige är det lite svårare att nå barn via reklam än i England. Tv-reklam för barn under 12 år är förbjuden i markbundna kanaler, liksom direktadresserad reklam till barn under 16 år. Däremot tar barnen intryck av exempelvis MTV och satellit-tv.

– Vi tycker ibland att tv-reklamen går över gränsen. Men vi kommer inte alltid åt den via lagstiftningen. Det finns massor av knep för att nå barn, säger Britt-Mari Törnkvist.

Mary Mårtensson