Älskade charter hatade charter!

Från snigelbuss till jumbojet – chartern hyllas i ny bok

1 av 2 | Foto: FRITIDSRESORS ARKIV och SLG
En strand, lite sol, en skvätt saltvatten – det krävdes inte så mycket för att resenärerna skulle vara nöjda i charterns barndom.
RELATIONER

På varje flygstol låg ett halvt kilo hederligt svenskt kaffe.

I Rimini, Sitges och Mallorca fanns ju bara espresso, latte och annan odrickbar sörja.

Charterbolagen fick inte föra in kaffe till de sydliga länderna så passagerarna fick smuggla.

Nuförtiden får man inget kaffe men vi reser ändå. Nära två miljoner resor säljs i år och nu kommer charterns första historiebok.

Det började på riktigt alldeles efter andra världskriget. Svenskarna var sugna på att resa ut och se de platser som smattrat förbi i radiorapporterna från det härjade Europa.

I många år var det buss och ibland båt som gällde men på 60-talet fick charterresandet sitt nuvarande stuk: direktflyg till och från resmålet.

Lottie Knutson, informationsdirektör på Fritidsresegruppen, är en av initiativtagarna till boken ”Älskade charter”. Författare är Thomas von Seth.

– Det är konstigt att ingen skrivit den svenska charterindustrins historia förut, säger hon.

– I Sverige har det ändå sålts 40 miljoner resor. De allra flesta har någon slags relation till charter.

Det lär bli ännu fler. De senaste åren har kurvan över antalet resenärer pekat brant uppåt. Många svenskar har fått det bättre och har råd att resa.

Tidigare fanns det tre anledningar till att allt fler åkte på charterresa:

Vi fick längre semestrar.

Kommunikationerna blev snabbare och smidigare.

Priserna har dalat. En 16 dagars resa till Mallorca med Svensk bussresetjänst (med flyg) kostade 1 095 kronor 1955. Det motsvarar 12 300 kronor i dagens penningvärde eller ungefär tre gånger så dyrt som i dag.

Inte bara kaffet har försvunnit. Resorna har ändrat karaktär. De allra första var bildningsresor till Europas större städer.

Sedan kom de renodlade solresorna till Spanien och Italien och nu stoppas även upplevelser med i paketet. Det är golf, ridning, trekking och annat för dem som inte nöjer sig med stranden.

Reseledare, utflykter, halvpension och – förstås – det hemtama kaffet. Charterturisten bli omhändertagen.

Så här stod det i broschyren till en av de första flygcharterresorna 1954:

”Avresa från Bromma flygplats kl. 10.00. Senast 30 min. före avfärden samlas resenärerna vid flygplatsens stationsbyggnad, där svensk Bussresetjänsts representant (försedd med bolagets armbindel eller emblem) ävenså flygvärdinna möta? Sedan vi ordnat tullformaliteterna, gå vi ombord på vårt abonnerade trafikflygplan, en bekvämt inredd DC-3. Förutom flygvärdinnan består flygplanets besättning av en chefspilot, en radioofficer och en chefsmekaniker?” Och så fortsätter det ända fram till färdmålet i Sydfrankrike.

En del fnyser åt charter även i dag. Det är för ogenuint, för töntigt, för mycket hängslen och livrem. Ja, inget riktigt resande.

– Jag är trött på den där snorkigheten, säger Lottie Knutson. Charter är till för smarta.

…och så klagar vi

”Det finns för mycket sand på Maldiverna”

”Strandstolarna var de fulaste i hela området”

”En dag lagade en man från biluthyrningen däck i poolen”

”K och M blev utskrattade av värdfamiljen när de försökte tala engelska”

”Det visade sig att det funnits strand men den var borta”

HISTORIK/Svensk charter från buss till sista minuten

FAKTA/Ordlista för charterresenären

Jon Hansson