Bisarrt att ekorren ska kopplas ihop med dasspapper

RELATIONER

Toapapper är svårt att marknadsföra.

En reklamfilm där en tjej torkar sig i häcken och sedan

visar upp det goda resultatet för tittarna är liksom inte så, eh, aptitlig.

Lösningen på problemet har ibland varit "lättölsmodellen". Den går ut på att man säljer in en produkt genom att göra reklam för en annan som är nästan likadan.

Starkölsreklam är förbjuden och därför gör man lättölsreklam. Toapapper i rumpan är äckligt och därför gör man reklam för hushållspapper.

Men det är som sagt bara en av flera möjliga strategier. Dasspappersföretagens vanligaste taktik är dock att köra hårt med fullständigt skitkonstiga symboler som ska väcka bisarra associationer hos köparen.

Alla ni som kan visan känner till den lilla varelsen som hoppade från tallegren.

Och stötte sitt lilla ben.

Men sedan toapapper blev storindustri är den långa ludna svansen ekorrens allra största problem.

Människor förmodas nämligen vara beredda att betala pengar för att stoppa den i stjärten.

En av de ledande dasspapperstillverkarna, Serla, har ekorrar på sina förpackningar. En len kvinnostjärt hade ju förstås varit otänkbart. Feministerna skulle rasat. Men ekorrar tar skit och tiger.

Visst, jag fattar att Serla vill få oss att tro att deras papper är lika mjukt som ekorrsvansar. Men egentligen. Ekorrar och bajsiga bakar. Bisarrt.

Konkurrenten Lambi satsar på lamm i stället. Lamm är också mjuka och passar följaktligen bra i människoarslen.

Bä, bä, vita lamm - jag har häcken full.

Typ?

En skitsak, tycker du kanske.

Men vänta bara tills sommarhagarna fylls av ulliga får med bromsspår på ryggarna "