Det är kvinnorna som tar över när det krisar

Marie Eriksson, vd Shenet: I dag premieras långsiktighet och försiktighet

1 av 5 | Foto: peter knopp
Christina Jutterström blir i höst vd på SVT och leder mediajätten in i framtiden.
RELATIONER

Det ska vara en kvinna i företagstoppen när det krisar.

Kan botemedlet även mot dotcomdöden vara en kvinna på vd-posten?

Är det bara en slump, jakt på pr eller är kvinnor helt enkelt de ultimata ledarna?

Christina Jutterström tar över ledarskapet för krisdrabbade Sveriges Television. Inom IT-branschen finns bland andra Karin Moberg, vd för Telia e-bolaget, och Monica Skagne som är vd för Framfab sedan två månader - ett exempel på en kvinna som satts på en hög post i tråk- och kristider.

Kvinnor i toppen kan tyckas vara ett billigt pr-knep. Men Marie Eriksson, vd för Shenet - ett professionellt nätverk för kvinnor inom IT-branschen - tror att det snarare beror på att företagsklimatet har förändrats sedan IT-boomen 1999. Tiden gynnar kvinnor.

- Borta är de vansinniga visionerna och kravet på att växa fort. Kvar är förståelsen för att ett företag måste få tid för att växa. Söker man riskkapital i dag premieras långsiktighet och försiktighet. Något som passar kvinnor bättre eftersom de ofta vill kunna kombinera familjelivet med arbetet, säger Marie Eriksson.

Att kvinnor är bättre på att hålla i plånboken är inte någon myt, enligt Anita Trogen på arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv.

- Det finns forskning som visar att kvinnor som startar företag är angelägna om att inte låna för mycket pengar, eftersom de är noga med att kunna betala tillbaka, säger Anita Trogen.

Gör försiktigheten kvinnorna till bättre ledare?

- Det vill jag inte påstå. Ledarskap handlar inte om kön utan om att kunna se långsiktigt och vara en visionär. Det handlar bland annat om att kunna få människor att arbeta mot ett gemensamt mål och att hantera den dagliga ekonomiska realiteten, säger Anita Trogen.

Hon tror att det kan vara lättare för kvinnor att nå toppen i nya branscher som till exempel media och IT.

- Där finns inte de gamla traditionerna att det är männen som ska styra. Media och IT-företagen är ofta utsatta för stora förändringar plus att det finns många kvinnor i verksamheterna. När en ny chef ska utses faller valet på den mest dugliga och finns det många kompetenta kvinnor är det naturligt att valet faller på en kvinna.

Leder fler kvinnor på vd-posterna till ökad jämställdhet?

- Ja. Genom att lyfta fram kvinnor på höga poster gör man dem till förebilder för unga kvinnor som vill göra karriär. De ser att det finns en framtid för dem på högre poster inom företagen, säger Anita Trogen.

FAKTA/Kvinnor i IT branchen

Pernilla Nordström