Träna hemma eller på gym

1 av 5
RELATIONER

Träna på gymmet

Lårmuskeln är kroppens största muskel och att punktträna olika muskelgrupper kan vara frestande. Anlita alltid kunnig personal innan du ger dig i kast med träningsmaskiner på ett gym.

Träna hemma

Det är de stora muskelgrupperna på lårets fram- och baksida du ska ta tag i om du vill ha slanka och snygga ben. Du ska orka upprepa varje övning 8–s10 gånger, så se till att du inte tar i för hårt, men du ska absolut känna en brännande känsla i musklerna. Om du inte gör det blir resultatet också därefter, det vill säga minimalt. Intensiteten i övningarna ska vara så hög att du svettas.

Benlyft med vikter – lår

Sitt på ett bord med benen hängande med vikter på anklarna. Håll i kanten, lyft och sträck benet.

Sitt mot en vägg – lår och knä

Stå med ryggen mot väggen och låt kroppen långsamt glida neråt längs med väggen tills låren är parallella med golvet, cirka 90 grader. Stöd ryggen mot väggen. Håll ställningen 20 sekunder och gå sedan tillbaka till utgångspositionen.

Benlyft – lår

Ligg på ryggen med en hårt rullad handduk under knävecken. Pressa baksidan av knäna mot handduken och håll ställningen cirka 20 sekunder.

Baksidan lår

Ligg på magen och lägg en tjock handduk under knäna. Be en kompis/din partner hålla sina händer runt dina hälarDrag underbenet mot stussen samtidigt som din kompis håller emot. Din kompis/partner bestämmer motståndet i övningen.

Tåhävningar – snygga vader

Ställ dig på främre delen av foten på ett trappsteg. Hälarna ska vara utanför. Häv dig upp på tårna i omgångar. Är du redan stark i vaderna kan du göra tåhävningar på ett ben i taget.

Höga klackar

Sporterna som formar benen

Foto: agneta elmegård