Lättklädda flickor ska sälja lättmjölk

Svenskar rasar mot Arla Foods nya reklamaffischer

RELATIONER

Med de halvnakna flickorna Kakao, Vanilj och Naturell som ingrediens ska Arla Foods sälja lättmjölk i Danmark.

Svenska konsumenter protesterar högljutt mot reklamen.

– Svenskarna har svårt att acceptera att Arla nu gör reklam i en lite mer vågad stil, försvarar sig produktchef Karsten Jeppesen till TT.

Kvinnoorganisationer manar till bojkott av Arla. ”Sexistiskt och opassande,” lyder kritiken av reklamen.
Foto: Arla Foods
Kvinnoorganisationer manar till bojkott av Arla. ”Sexistiskt och opassande,” lyder kritiken av reklamen.

Ingredienserna i Arla Foods nya annons för lättmjölk består av unga tjejer i utmanande som försöker knuffa igång en bil.

Nu uppmanar kvinnoorganisationerna till bojkott av Arla. Även svenska konsumenter rasar mot mejerikoncernen, trots att annonsen bara visas i danska medier.

– Sexistiskt och opassande, lyder kritiken.

Men det finns inga planer på att stoppa reklamen.

– Jag är överraskad över indignationen. Hade det varit reklam för sprit eller läsk hade ingen rynkat på näsan. Men när det gäller en sund produkt är det uppenbarligen annorlunda, säger produktchef Karsten Jeppesen till TT-Ritzau.

Arla Foods är tvärtom nöjda med uppmärksamheten: mjölken säljer bättre än de någonsin vågat hoppats på.

Hanna Blanksvärd