LUGN!

Stressdoktorn ger dig de bästa tipsen för att behålla lugnet efter semestern

RELATIONER

Har du laddat batterierna i sommar? En oförglömlig resa eller kanske några sköna, overksamma veckor i vilstolen på balkongen. Så vips var ledigheten slut och det drar igång igen med full fart: litet som att väckas ur en dröm – och du vaknar på jobbet.

Nyss kommit tillbaka till jobbet efter semestern och känner dig stressad? Du kan andas ut, hjälpen är nära. Stressdoktorn ger dig råd och tips.
Foto: LINA OLSSON
Nyss kommit tillbaka till jobbet efter semestern och känner dig stressad? Du kan andas ut, hjälpen är nära. Stressdoktorn ger dig råd och tips.

Men du behöver inte låta jobbstressen invadera dig. Stressdoktorn och beteendevetaren Tomas Danielsson ger receptet på hur du kan ”lagra” semesterlugnet:

Fokusera på kommande, små ledigheter. Bygg förväntningar på höstutflykten! Väldigt få jobbar så mycket att det inte går att planera in sköna, små ledigheter under hösten.

Överdriv inte semesterns betydelse: se den som en längre ”bonus” av ledighet bland mindre, alltid återkommande ledigheter.

Sätt nya gränser när du kommer tillbaka till jobbet. Exempel: Vet du att din mage brukar börja krångla när du tar på dig extratimmar – börja den här hösten med att våga säga nej! Att de som brukar ställa upp och jobba extra alltid först blir tillfrågade har med bekvämlighet från arbetsledningens sida att göra.

Prioritera medvetet. Tänk dig livet som en stol som du ska sitta bekvämt på. Försök att hitta balans när du planerar de fyra viktiga områdena i ditt liv: Arbete, fritidsaktiviteter, familjesamvaro och – inte minst – egentid! Då bygger du upp ditt självförtroende och får kontroll över din vardag.

Sluta oroa dig! Mycket oro är helt enkelt onödig. Tänk så här: jag tar smällen när den kommer, om den överhuvudtaget kommer. Då slipper du vara utmattad redan innan eventuella problem dyker upp.

Ta en dag i taget. Skaffa dig en översikt över tillvaron, men låt nuet vara det viktigaste på dagordningen. Hjärnan tröttas av att flacka fram och tillbaka i tiden. Summera vid slutet av arbetsdagen vad du behöver göra i morgon, så slipper du ägna tankarna åt det under kvällen.

Stäng av. Lär dig att inte alltid vara tillgänglig – hjärnan behöver återhämtning! Använd den nya tekniken smart: Byt kortet i mobilen till ett privat när du lämnar arbetsplatsen. Det kan kännas ovant. Men trösta dig med att det i princip bara är vårdpersonal i jourtjänst som inte har rätt att ”dra ur jacket” när de går från jobbet.

Ge utrymme för dina sociala behov. Om du har familj är det viktigt att du hinner umgås med den, att ni samlas tillsammans efter dagens slut – förslagsvis runt middagsbordet. Att en sitter vid datorn, en hänger i mobiltelefonen och en tredje kommer insläntrande när middagen är över, gör att ”snuttifieringen” av dagen fortsätter hemma – och det ökar stressen, både för föräldrar och barn.

Camilla Svenonius (sondag@aftonbladet.se)